Luchtremmen niet langer vrijblijvende optie op tractor

Een aanhangwagen voor een tractor kan uitgerust worden met hydraulische remmen of met luchtremmen. Ook de breedte van de aanhangwagen is iets om als koper stil bij te staan. Brede banden en een grote bak- of mesttoninhoud zijn handig voor in het veld. Europa gaat landbouwers en loonwerkers er echter toe dwingen om meer oog te hebben voor de veiligheid op de openbare weg. De nieuwe Europese verordening voor een uniforme typegoedkeuring heeft namelijk grote gevolgen. GreenTechPower, een blad over mechanisatie in tuin en groene zones, bereidt zijn lezers voor op wat komen gaat. Heel concreet geeft het vakblad bijvoorbeeld het advies om bij aankoop van een nieuwe tractor nu al voor luchtremmen te opteren.
15 maart 2016  – Laatste update 14 september 2020 14:34
Lees meer over:

Een aanhangwagen voor een tractor kan uitgerust worden met hydraulische remmen of met luchtremmen. Ook de breedte van de aanhangwagen is iets om als koper stil bij te staan. Brede banden en een grote bak- of mesttoninhoud zijn handig voor in het veld. Europa gaat landbouwers en loonwerkers er echter toe dwingen om meer oog te hebben voor de veiligheid op de openbare weg. De nieuwe Europese verordening voor een uniforme typegoedkeuring heeft namelijk grote gevolgen. GreenTechPower, een blad over mechanisatie in tuin en groene zones, bereidt zijn lezers voor op wat komen gaat. Heel concreet geeft het vakblad bijvoorbeeld het advies om bij aankoop van een nieuwe tractor nu al voor luchtremmen te opteren.

Officieel werd op 1 januari 2016 in heel Europa de nieuwe verordening 167/2013 inzake goedkeuring van en markttoezicht op land- en bosbouwvoertuigen van kracht. Het doel van de nieuwe verordening is afrekenen met de willekeur aan nationale regels voor landbouwvoertuigen in de EU. Europa wil er voor zorgen dat de basiseisen in alle landen gelijk zijn. Voor fabrikanten van landbouwmachines is dat goed nieuws. Zij kunnen een uniforme machine in heel Europa afleveren en hoeven niet in elke lidstaat afzonderlijk rekening te houden met nationale eisen rond het gebruik op de openbare weg.

Voor landbouwers en loonwerkers die een grote aankoop plannen, is dat geen ver-van-mijn-bed-show. Hoewel een aantal eisen 2020 als deadline hebben, houden zij er beter nu al rekening mee. Die boodschap brengt GreenTechPower. Het driemaandelijks tijdschrift over mechanisatie in tuin en groene zones ploos de EU-verordening uit en maakt de impact daarvan heel concreet. Zo lijken de nieuwe regels omtrent de remvertraging die zowel de tractor als het getrokken voertuig moet halen te hoog gegrepen voor de bestaande hydraulische remmen van het enkelleidingtype. De maximale reactietijd van het remsysteem van 0,4 seconden is een gelijkaardig struikelblok.

Voor alle categorieën aanhangwagens geldt dat bij het uitvallen van de remmen, bijvoorbeeld door een breuk of het losraken van de tractor, het getrokken voertuig automatisch moet remmen. Dit levert volgens GreenTechPower opnieuw een probleem op bij hydraulische remmen via een enkele leiding. Technisch zou het wel mogelijk om hydraulisch geremde voertuigen met zo’n losbreekreminrichting uit te rusten. Verder geeft de verordening aan dat hydraulische remmen nog tot 2019 op nieuwe werktuigen mogen worden afgeleverd, daarna niet meer. Vanaf 2020 mogen ook nieuwe land- en bosbouwtrekkers niet meer worden uitgerust met een aansluiting voor hydraulisch geremde aanhangwagens met een enkelleidingsysteem. Even een oude aanhangwagen koppelen aan een nieuwe tractor is er dan ook niet meer bij.

GreenTechPower heeft een tabel van een halve A4 nodig om alle wijzigingen in de regelgeving helder op een rij te zetten. Kort willen we de landbouwers en loonwerkers onder de lezers nog meegeven dat ook de maximummassa per as een beperkende factor is en dat in de toekomst nog meer wordt, vooral voor grote drie- en vierassers. De experten van het mechanisatieblad voorspellen dat ook de landbouwmachines die weinig assen tellen maar wel volumineuze banden hebben hierdoor getroffen zullen worden. Denk bijvoorbeeld aan een mestton die met het oog op een minimale bodemdruk zijn gewicht verdeelt over vier banden op één as. Of een stalmeststrooier die steunt op twee hoge tractorbanden in plaats van op een tandemstel met vier veel kleinere banden.

De maximale breedte van een aanhangwagen wordt 2,55 meter terwijl een getrokken schudder die geen transportfunctie heeft drie meter breed mag zijn. GreenTechPower ontdekt dat dat de verordening niet kristalhelder is op dit punt. Zo zou een silagewagen een buitenmaat van maximaal 2,55 meter mogen hebben, inclusief de banden. Een opraapwagen die meer dan alleen een transportfunctie heeft, mag drie meter meten. Als hij leeg is tenminste want volgeladen zou er zich een ander probleem stellen. De ‘grijze zone’ waar GreenTechPower het over heeft, lijkt een understatement voor de leek die de nieuwe eisen voor landbouwvoertuigen probeert te vatten. Eén en ander zal nog wel duidelijker worden wanneer de nieuwe regels ingevoerd en gecontroleerd worden in ons land. Alvast te onthouden, zijn de op termijn gedwongen overschakeling op luchtremmen en de met het oog op de toekomst veilige keuze voor een aanhangwagen niet breder dan 2,55 meter.

Bron: GreenTechPower

Beeld: Loonbedrijf Broekx Bree

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek