Make-over campagne ‘Paard op de baan? Kalm aan!’

De verkeersveiligheidscampagne ‘Paard op de baan? Kalm aan!’, die in juli 2011 gelanceerd werd, heeft een make-over gekregen, met als aanleiding een nog lopend onderzoek naar pijnpunten in de paardensector. De start van de lente en het nieuwe wandelseizoen was voor PaardenPunt Vlaanderen, de koepelorganisatie van de Vlaamse paardensector, het uitgelezen moment om de campagne nieuw leven in te blazen.
23 april 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:49

De verkeersveiligheidscampagne ‘Paard op de baan? Kalm aan!’, die in juli 2011 gelanceerd werd, heeft een make-over gekregen, met als aanleiding een nog lopend onderzoek naar pijnpunten in de paardensector. De start van de lente en het nieuwe wandelseizoen was voor PaardenPunt Vlaanderen, de koepelorganisatie van de Vlaamse paardensector, het uitgelezen moment om de campagne nieuw leven in te blazen.

PaardenPunt Vlaanderen lanceerde onlangs een enquête naar pijnpunten in de paardensector. Uit de eerste resultaten (de enquête loopt nog tot 30 april) blijkt dat er heel wat werk aan de winkel is rond verkeersveiligheid en paarden. Van de bijna 500 respondenten vindt 97 procent dat er meer moet gesensibiliseerd worden rond verkeersveiligheid voor ruiters en menners, en vindt ruim 85 procent dat weggebruikers, met inbegrip van ruiters en menners, niet voldoende op de hoogte zijn van de verkeersregels.

Daarnaast werden in 2017 39 letselongevallen met ruiters geregistreerd door de Federale Politie. “Dit cijfer lijkt op het eerste zicht niet spectaculair hoog, maar volgens de Federale Politie wordt een ruiter die van zijn paard valt niet aanzien als verkeersongeval. Daarnaast spreekt men hier ook enkel van ongevallen met letsels”, klinkt het bij PaardenPunt Vlaanderen, dat aangeeft ook op sociale media veel berichten op te merken van verhalen over bestuurders die geen rekening houden met paard en ruiter op de openbare weg.

Om deze redenen pikt de koepelorganisatie de uit 2011 daterende verkeersveiligheidscampagne ‘Paard op de baan? Kalm aan!’ weer op, en maakte ze onder meer een nieuwe promotievideo in samenwerking met HippoTV. Bekijk de video, met ondernemer en paardenliefhebber Willy Naessens en zijn vrouw Marie-Jeanne in de hoofdrol, onderaan dit artikel. Daarnaast werden er nieuwe bumperstickers, posters en spandoeken ontworpen, en wordt in het begin van de zomer een brochure gedrukt met de verkeersregels voor zowel bestuurders als ruiters. Gemeenten krijgen een pakketje stickers en posters opgestuurd, en worden opgeroepen om spandoeken te bestellen voor langs de wegen.

Ook de campagne ‘Hou jezelf in toom’, die ruiters sensibiliseert over hoe zich (niet) te gedragen op de piste en de rijbaan, kreeg een kleine opfrisbeurt. Iedere manege en pensionstal zal een poster met gedragswijzer ontvangen, waarop enkele cruciale basisregels staan die alle ruiters en menners eigenlijk al zouden moeten kennen.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: PaardenPunt Vlaanderen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek