Miljardairs investeren in veggie voedingsingrediënten

Een indrukwekkende reeks miljardairs onder wie Bill Gates (Microsoft), Jeff Bezos (Amazon) en Jack Ma (Alibaba) heeft samen met de landbouw- en voedingsreus Louis Dreyfus en de zuivelgroep Fonterra 90 miljoen euro gepompt in Motif Ingredients. Dat nieuwe voedingsbedrijf speelt in op de groeiende vraag naar vleesvervangers en plantengebaseerde drankjes door innovatieve planteneiwitten te ontwikkelen in het labo. Die worden verkocht aan producenten van vleesvervangers zodat zij zich kunnen concentreren op het maken van voeding in plaats van op het runnen van een labo.
27 februari 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:48
Lees meer over:

Een indrukwekkende reeks miljardairs onder wie Bill Gates (Microsoft), Jeff Bezos (Amazon) en Jack Ma (Alibaba) heeft samen met de landbouw- en voedingsreus Louis Dreyfus en de zuivelgroep Fonterra 90 miljoen euro gepompt in Motif Ingredients. Dat nieuwe voedingsbedrijf speelt in op de groeiende vraag naar vleesvervangers en plantengebaseerde drankjes door innovatieve planteneiwitten te ontwikkelen in het labo. Die worden verkocht aan producenten van vleesvervangers zodat zij zich kunnen concentreren op het maken van voeding in plaats van op het runnen van een labo.

Motif Ingredients is een kind van het groeiende succes van The Impossible Burger: de verbeterde versie van de bijna levensechte, maar op planten gebaseerde hamburger die het Amerikaanse bedrijf Impossible Foods ontwikkelde. Dat bedrijf gebruikt een genetisch bijgewerkte versie van de proteïne ‘heem’ om het kunstvlees te laten 'bloeden' en smaken als echt vlees. Maar Impossible Foods koopt die heem elders in. Om beter te kunnen inspelen op de groeiende vraag naar heem richtte het Amerikaanse biotechbedrijf Ginkgo Bioworks Motif Ingredients op. Dat levert ingrediënten aan producenten van vleesvervangers en plantengebaseerde drankjes.

“Er is een duidelijk trend bij de consument naar alternatieve proteïnen en naar vleesvervangers zoals vleesloze vis, burgers of chicken nuggets”, vertelt Jason Kelly, CEO en medestichter van Ginkgo Bioworks. “Van bedrijven wordt verwacht dat ze niet alleen nieuwe producten ontwikkelen en er een merk rond creëren, maar ook dat ze een eigen R&D-afdeling uitbouwen om nieuwe proteïnen te ontwikkelen die nodig zijn om deze producten te maken. Op die laatste taak wil Motif Ingredients zich nu gaan richten zodat die bedrijven zich kunnen bezighouden met waar ze goed in zijn: het ontwikkelen van nieuwe producten.”

Bron: De Tijd/eigen verslaggeving

Beeld: Impossible Foods

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek