Minder vlees eten als boodschap van algemeen nut op VRT

Na jarenlang proberen en botvangen bij VRT zal EVA volgende maand de kijkers van Eén en Canvas aansporen om minder vlees te eten door middel van een ‘boodschap van algemeen nut’. De Donderdag Veggiedagcampagne krijgt één week gratis zendtijd en EVA start met een crowdfunding om een week extra zendtijd te kunnen kopen. Het kan dus zomaar gebeuren dat kijkers eerst een promotiefilmpje van VLAM zien om varkensvlees van hier te kopen, en hen vervolgens door EVA aangeraden wordt om minder vlees te consumeren. Allebei verkondigen ze een ‘boodschap van algemeen nut’ aangezien de openbare omroep alleen onder die noemer (langere) reclamespots mag uitzenden.
12 april 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:39
Lees meer over:

Na jarenlang proberen en botvangen bij VRT zal EVA volgende maand de kijkers van Eén en Canvas aansporen om minder vlees te eten door middel van een ‘boodschap van algemeen nut’. De Donderdag Veggiedagcampagne krijgt één week gratis zendtijd en EVA start met een crowdfunding om een week extra zendtijd te kunnen kopen. Het kan dus zomaar gebeuren dat kijkers eerst een promotiefilmpje van VLAM zien om varkensvlees van hier te kopen, en hen vervolgens door EVA aangeraden wordt om minder vlees te consumeren. Allebei verkondigen ze een ‘boodschap van algemeen nut’ aangezien de openbare omroep alleen onder die noemer (langere) reclamespots mag uitzenden.

Voor het eerst heeft EVA gratis zendtijd bij VRT weten te bemachtigen voor de ‘boodschap van algemeen nut’ dat de Vlaming zijn vleesconsumptie moet matigen. In het verleden ging die erg begeerde gratis zendtijd steeds naar organisaties zoals 11.11.11, het Rode Kruis en Unicef. Naast gratis zendtijd is er op VRT ook tegen betaling ruimte voor niet-commerciële boodschappen gebracht door overheden, openbare instellingen, sociale of culturele verenigingen. Promotieorgaan VLAM kan daar als vzw gebruik van maken en doet dat ook om de Vlaming aan te sporen om Belgische kaas te kopen bijvoorbeeld, of de voorkeur te geven aan lokaal geproduceerd vlees.

Aangezien zulke reclamespots op VRT uitgezonden worden als ‘boodschap van algemeen nut’ had EVA er in het verleden moeite mee dat ‘de vleesindustrie’ gebruik kon maken van dat sterke merk, en zij niet. In feite konden ze dat wel, maar EVA hoopte gratis zendtijd te bemachtigen omdat zendtijd op de openbare omroep moeilijk te bekostigen is voor een vzw met bescheiden werkingsmiddelen. Dat is hen dit jaar gelukt, en met een crowdfundingsactie wil EVA nog een week extra zendtijd kunnen kopen. Van de 12.000 euro die daarvoor nodig is, werd al meer dan 5.000 euro binnengehaald.

“Dankzij EVA's Donderdag Veggiedagcampagne zal er nu eindelijk een spotje te zien zijn dat mensen oproept om minstens één dag per week geen vlees, maar wel veel groenten en fruit te eten. Hoe meer geld EVA ophaalt, hoe langer er een echte boodschap van algemeen nut op de VRT te zien zal zijn”, klinkt het. De vzw haalt zijn gram en steekt dat niet onder stoelen of banken: “Al jaren zien we enkel spotjes die vlees en melk promoten op de openbare omroep verschijnen. Vlees heeft nochtans niet meteen een duwtje in de rug nodig. We eten nog steeds meer vlees dan wordt aanbevolen, in het bijzonder te veel rood en verwerkt vlees. De Hoge Gezondheidsraad riep eerder al op tot campagnes die de consumptie van rood vlees ontmoedigen.”

Bron: De Standaard / eigen verslaggeving

Beeld: EVA

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek