nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

16.08.2019 Nederland krijgt partij die op voedselproductie focust

Om voedsel en voedselproductie meer aandacht te laten krijgen in de politiek, wordt in Nederland de BoerBurgerBeweging opgericht. Gegroeid vanuit het sociale mediaplatform @BoerBurgerTweet, wil de kersverse partij in 2021 een aantal parlementszetels veroveren om zo opnieuw een positief verhaal te brengen over voedselproductie in Nederland. “Vandaag is in het parlement de kennis weg over wat boeren moeten doen om elke dag een vers topproduct bij de burgers op de tafel te brengen”, vertelt initiatiefneemster Caroline van der Plas.

De BoerBurgerBeweging wil zich spiegelen aan de Partij voor de Dieren. “Die is erin geslaagd om het dier en dierenwelzijn op de politieke agenda te zetten. Dat is wat wij ook willen met het thema voedsel. Het is een essentieel onderdeel van onze samenleving en het gaat veel verder dan enkel de landbouwsector. Nu worden er in de verkiezingsprogramma’s slechts enkele zinnen of paragrafen besteed aan voedsel”, zegt van der Plas. De partij wordt dan ook een ‘one-issue-partij’: het partijprogramma zal zich volledige focussen op het thema voedsel.

De initiatiefneemster benadrukt dat de partij zichzelf niet ziet als concurrentie voor CDA, de partij in Nederland die traditioneel het meeste aandacht schenkt aan de belangen van de landbouwsector. “De CDA moet heel veel onderwerpen bewaken. Voor ons is voedsel het enige onderwerp, een belangrijk thema in de maatschappij waar wij met een eigen partij de bestaande partijen kunnen versterken. Voor ons is dit dan ook een én-én-verhaal. Een politieke partij is voor ons geen doel, maar een middel om de voedselproductie in Nederland te behouden”, stelt Caroline van der Plas.

Haar initiatief krijgt steun van Wim Groot Koerkamp, Henk Vermeer en Marc Strijker van het communicatiebureau ReMarkAble dat zich in Nederland specialiseert in agro- en foodcommunicatie. Wie op de lijst van BoerBurgerBeweging gaat staan, is momenteel nog niet duidelijk. De ambities zijn dat wel. Wij mikken op één tot twee zetels tijdens de komende verkiezingen van 2021. Om één zetel te halen zijn ongeveer 70.000 stemmen nodig, veel meer dan er landbouwbedrijven zijn in Nederland. “Vandaag telt ons land ongeveer 500.000 mensen die werkzaam zijn in de agrovoedingsketen. En we mikken ook verder, we willen ook burgers aanspreken. Er wonen en werken heel veel mensen op het platteland en die willen ook dat het dorp leefbaar blijft”, klinkt het.

Op de sociale media verdedigt @BoerBurgerTweet vaak de intensieve veehouderij, maar dat is volgens van der Plas eerder perceptie. “Wij zijn niet voor of tegen biologische landbouw of voor of tegen intensieve veehouderij. Wat ons stoort, is dat boeren eenzijdig worden neergezet als de grote vervuilers, ook in het klimaatdebat. Wie vertelt hun verhaal? Als het IPCC een rapport uitbrengt over landbouw, beweren de media dat daarin staat dat we geen vlees meer moeten eten. Maar dat rapport is echt een stuk genuanceerder. Daar willen wij een rol spelen”, besluit ze. 

Meer informatie: BoerBurgerBeweging

Bron: Trouw

In samenwerking met: Boerderij

Volg VILT ook via