Nieuw MVO-sectorpaspoort voor AGF-sector

FVPhouse, de koepel van de beroepsfederaties van de Belgische groothandel en verwerkende industrie van aardappelen, groenten en fruit (Belgapom, Vegebe, Fresh Trade Belgium), heeft het duurzaamheidsproject 'Samen naar een circulaire en solidaire agrovoedingsketen voor groenten en fruit!' afgerond. Dat project kaderde binnen de subsidieoproep Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vanuit MVO Vlaanderen. Het eindresultaat van het project is een nieuw MVO-sectorpaspoort voor de Belgische AGF-handel en -verwerking.
18 maart 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:49
Lees meer over:

FVPhouse, de koepel van de beroepsfederaties van de Belgische groothandel en verwerkende industrie van aardappelen, groenten en fruit (Belgapom, Vegebe, Fresh Trade Belgium), heeft het duurzaamheidsproject 'Samen naar een circulaire en solidaire agrovoedingsketen voor groenten en fruit!' afgerond. Dat project kaderde binnen de subsidieoproep Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vanuit MVO Vlaanderen. Het eindresultaat van het project is een nieuw MVO-sectorpaspoort voor de Belgische AGF-handel en -verwerking.

Met het MVO-sectorpaspoort wordt de drempel voor bedrijven uit de sector lager om met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aan de slag te gaan. Dit nieuwe MVO-sectorpaspoort is een update van een eerder paspoort, waarbij nu de link werd gemaakt met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. “Daarnaast hebben we het ook uitgebreid met een stappenplan waarmee bedrijven kunnen komen tot een mooi duurzaamheidsrapport”, vertelt Nele Cattoor van FVPhouse.

Cattoor: “Vaak hebben bedrijven het moeilijk met de communicatie over hun duurzaamheidsstrategie, zowel intern als extern. En zelfs al wordt het niet gecommuniceerd, dan nog is het opstellen ervan zinvol. Niet alleen voor grote, maar ook voor heel kleine bedrijven, zelfs éénmansbedrijven. Door het op te stellen, worden ze namelijk gedwongen om te gaan cijferen, en meten is weten. Op die manier weten ze intern ook hoever ze staan.”

Het project, dat ingediend werd in september 2017, overspande de volledige internationale AGF-agrovoedingsketen (toeleveranciers en afzetmarkten, import en export). In samenspraak met de sectorbedrijven, de samenwerkingspartners uit de keten en de brede stakeholdergroep en onder begeleiding van een ervaren MVO-expert werd gedurende ruim een jaar een leer- en verbetertraject opgezet om naar concrete acties over te gaan.

Een tiental ledenbedrijven van FVPhouse werkten aan de versterking van de duurzaamheidsstrategie of het meten/evalueren van de prestaties aan de hand van een duurzaamheidsverslag. Ze deden dit rond verschillende doelstellingen of thema’s, met name preventie van voedselverlies en -afval, duurzaam watergebruik, duurzamere productie- en consumptiepatronen en bijdrage aan maatschappelijk welzijn, ook voorbij onze grenzen. De deelnemende bedrijven leverden een mooi duurzaamheidsrapport op, dat gebruikt wordt voor hun interne en externe communicatie rond duurzaamheid. Voorbeelden uit hun rapporten werden opgenomen in het stappenplan, ter inspiratie voor de bedrijven uit de sector.

Dit project is nu afgerond, maar FVPhouse blijft ook in 2019 inzetten op duurzaamheid. Met steun van de Vlaamse overheid gaat de sector namelijk aan de slag met de 'sustatool'. “Dat is een tool ontwikkeld door MVO Vlaanderen, dat bedrijven helpt om te kijken hoever ze staan op bepaalde vlakken en aan welke zaken ze kunnen werken”, aldus Nele Cattoor. “Dat gebeurt via een uitgebreide vragenlijst, die na verloop van tijd herhaald wordt. In april zitten we een eerste keer samen met bedrijven die interesse hebben om hieraan mee te werken.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek