nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

06.06.2019 Nieuwe coalitie voor doorbraak van plantaardige voeding

Bond Beter Leefmilieu en EVA vzw lanceren het nieuwe bedrijfsnetwerk Next Food Chain. Daarin brengen ze spelers uit de hele voedselketen samen om van plantaardige voeding een vanzelfsprekende keuze te maken. Onder andere groenteconservenfabrikant Bonduelle en La Vie Est Belle, dat de veggieburgers van Vlaamse soja voor Bio-Planet maakt, sloten zich al aan bij het netwerk. Een opvallende deelnemer is charcuteriefabrikant Aoste, die de consument laat kiezen tussen vlees- of vegetarisch beleg. “Wat nog ontbreekt, is een ambitieus voedingsbeleid”, zegt Laurens De Meyer van Bond Beter Leefmilieu. “Wij vragen de overheid onder andere om zelf het goede voorbeeld te geven door van plantaardige voeding de standaardoptie te maken op recepties en in overheidsrestaurants.”

In eigen regio neemt de vleesconsumptie gestaag af. Zo daalde het thuisverbruik van vers vlees van bijna 20 kilo per Belg in 2014 naar 17,5 kilo drie jaar later. Vorig jaar werd er opnieuw 300 gram minder (vers) vlees thuis geconsumeerd. Gelijktijdig groeit de vraag naar plantaardige alternatieven. Supermarkten noteerden in 2018 een verkooptoename van maar liefst 15 tot 30 procent in het vegetarische en veganistische segment. “Eén op de twee Vlamingen wil graag minder vlees eten, maar vindt het vaak nog te moeilijk. Daarom zetten we sterk in op samenwerkingsverbanden, projecten en innovatie”, zegt Nena Baeyens van EVA, de vzw die plantaardige voeding aanmoedigt.

Tijdens een studiedag in Gent, over de doorbraak van plantaardige voeding, stelde EVA vzw samen met Bond Beter Leefmilieu het bedrijfsnetwerk Next Food Chain voor. In deze coalitie brengen ze voorlopers in het bedrijfsleven samen. Kennisverspreiding en -deling zullen de innovatie in plantaardige voeding vergroten. De uitgesproken ambitie om de consumentenvraag naar veggie te vergroten, verenigt alle deelnemers. “Ons doel is om de consument die onze vleesproducten koopt naar de vegetarische producten te lokken”, zegt Remco Kok, ceo van Aoste. De bekende fabrikant van vleeswaren is een opvallende deelnemer aan de Next Food Chain. Het bedrijf verraste twee jaar geleden de buitenwereld met een eigen gamma vegetarisch broodbeleg. “Binnen vijf tot zeven jaar willen we slechts de helft van onze omzet uit vlees halen en de andere helft uit vegetarisch. De maatschappij is duidelijk toe aan verandering”, aldus Kok.

De andere bedrijven in het netwerk zijn de ingrediëntenfabrikanten Cosucra en Ingrizo en volgende aanbieders van vegetarische producten: Abinda, Bonduelle, De Hobbit, Greenway, La Vie Est Belle en Solina. Op de studiedag getuigde de duurzaamheidsmanager van Lidl over het meer plantaardig maken van hun voedingsaanbod. Vanuit Nederland kwam Jaap Korteweg vertellen hoe hij met zijn bedrijf de Vegetarische Slager de omslag van dierlijk naar plantaardig 'vlees' helpt realiseren. Alle vertegenwoordigers van het bedrijfsleven kregen de kans om workshops bij te wonen, onder andere over het slim inzetten van consumentendata en nudging-technieken voor gedragsverandering.

Bond Beter Leefmilieu en EVA vzw willen met het nieuwe bedrijfsnetwerk van plantaardige voeding een vanzelfsprekende keuze maken, van het veld tot op het bord. “Inzetten op plantaardige voeding is noodzakelijk voor een duurzaam voedselsysteem dat beter is voor mens, milieu en dier”, klinkt het. “Het gaat ons niet om het afschaffen van vlees maar om het beter in balans brengen van dierlijke en plantaardige eiwitten”, vertelt Laurens De Meyer van Bond Beter Leefmilieu. “Het zijn heus niet alleen ngo's die daarmee bezig zijn, maar ook bedrijven en zelfs vleesfabrikanten. Sommige doen dat voor de schermen, zoals Aoste, en andere tot dusver meer achter de schermen.”  Momenteel lopen er gesprekken met kandidaat-toetreders tot de Next Food Chain zodat de komende weken en maanden mogelijk meer bekende namen uit het bedrijfsleven zich achter de eiwittransitie scharen. “Het bedrijfsnetwerk is een manier om te tonen dat de plantaardige sector een economische sector is waar groei in zit”, aldus De Meyer.

Flanders' FOOD, het innovatieplatform van de Vlaamse voedingsindustrie, heeft dat reeds begrepen. Samen met het Agentschap Innoveren en Ondernemen sprak het de ambitie uit om Vlaanderen een voortrekkersrol te laten spelen in de eiwittransitie. Bond Beter Leefmilieu is één van de partners in dit project “omdat het niet alleen een economische opportuniteit is maar evenzeer wenselijk vanuit maatschappelijk en ecologisch oogpunt”, legt De Meyer uit. In het bedrijfsnetwerk Next Food Chain investeert de milieuorganisatie zonder hulp van de overheid, maar verwachtingen jegens de beleidsmakers zijn er wel degelijk. “Het is aan de overheid om de overstap naar plantaardige voeding in een stroomversnelling te brengen, bijvoorbeeld door zelf het goede voorbeeld te geven in overheidsrestaurants.”

Andere beleidsaanbevelingen zijn bijvoorbeeld de bestaande subsidies voor de agrovoedingsindustrie heroriënteren in functie van de eiwittransitie en plantaardige consumptie stimuleren via de scholen en met een fiscaal gunstig regime. De ideeënbundel van in totaal acht bladzijden zal de dialoog met beleidsmakers voeden. De beleidsmedewerker van Bond Beter Leefmilieu meent dat de landbouwsector zich door de deelnemers aan Next Food Chain kan laten inspireren. “La Vie est Belle maakt voor Bio-Planet een veggieburger van lokaal geteelde soja. Cosucra produceert eiwitten voor de voedingsindustrie uit kikkererwten. Vandaag vinden ze die kikkererwten niet in Vlaanderen, maar worden ze in vergelijkbare omstandigheden door Noord-Franse akkerbouwers geteeld. Dat moet hier ook kunnen zodat de meerwaarde van plantaardige voeding binnen Vlaanderen blijft.” Laurens De Meyer belooft dat de zoektocht naar partners breed opgevat wordt, van helemaal vooraan in de keten tot bij de supermarkten.

Meer info: Next Food Chain

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Bio-Planet

Volg VILT ook via