nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

20.03.2019 No-deal-tarieven op import auto's, textiel en voeding

Als de Britten alsnog zonder akkoord uit de Europese Unie donderen, dan kost dat de Vlaamse bedrijven die naar het Verenigd Koninkrijk exporteren 800 miljoen euro per jaar. Dat heeft Vlaams-minister president Geert Bourgeois laten berekenen op basis van de importtarieven die de Britse regering in het vooruitzicht stelt. Vooral de autosector wordt ongemeen hard getroffen: de kosten van de Britse importtarieven lopen daar op tot 700 miljoen euro op jaarbasis. Voor de landbouw komt de extra tariefkost op 45 miljoen euro. Volgens Europees landbouwcommissaris Phil Hogan zijn de voorgestelde importtarieven voor onder meer kaas en rundvlees niet in overeenstemming met de WTO-regels.

Hoewel het parlement al twee keer tegen een brexit zonder akkoord stemde, kan het Verenigd Koninkrijk op 29 maart – of op een latere datum – nog altijd zonder deal uit de Europese Unie stappen. In dat geval zullen de Britten op 13 procent van de import uit Europa tarieven heffen, besliste de regering vorige week. De andere 87 procent blijft tariefvrij in dat tijdelijke no-deal-plan, maar de prijzen van onder meer vlees, schoenen, ondergoed en auto's gaan wel de hoogte in.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois heeft laten berekenen hoe hard dat scenario de Vlaamse bedrijven zou treffen. En die analyse voorspelt weinig goeds. Vlaanderen exporteert elk jaar voor ruim 27 miljard euro naar het Verenigd Koninkrijk, waarvan 30 procent onderhevig zou zijn aan importheffingen. Dat zou op jaarbasis 800 miljoen euro kosten. Bijna 88 procent daarvan is voor rekening van de automobielsector, die 700 miljoen euro per jaar zou betalen. De textiel- en kledingsector verliest jaarlijks 31 miljoen euro, voor de landbouw komt de extra tariefkost op 45 miljoen euro.

De meeste Vlaamse kmo's blijven dus gespaard van de importheffingen, maar voor de drie vernoemde sectoren zijn de potentiële gevolgen wel groot. Minister-president Bourgeois reageert bezorgd en pleit er bij de Britten opnieuw voor in de douane-unie met de EU te blijven. De huidige nultarieven op handel blijven dan gewoon behouden. Als dat niet kan, is een vrijhandelsakkoord met de EU ook beter dan het tijdelijke no-deal plan van de Britse regering: in dat geval geldt voor 90 procent van de import een nultarief, terwijl dat in de noodplanning slechts voor 87 procent het geval is.

Na een vergadering met de ministers van Landbouw reageerde EU-commissaris Phil Hogan op het Britse voornemen om onder andere een heffing van 53 procent op rundvlees in te stellen. Een groot deel van de voedselimport komt op het nultarief, maar voor sommige sectoren (vooral vlees en zuivel) stelt het Verenigd Koninkrijk hoge tarieven voor, om de eigen boeren te beschermen. Volgens Hogan voldoen de importtarieven die het Verenigd Koninkrijk overweegt in het geval van een no-deal niet aan de eisen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Hij zegt erbij dat het volstrekt onnodig was de hoge invoertarieven al te publiceren, terwijl de discussie over de brexit nog volop gaande is. Mocht het tot een harde brexit komen, dan zal Europa op haar beurt importtarieven uitvaardigen.

Het Britse Lagerhuis stemde vorige week in met uitstel van de brexit tot na 29 maart, maar het is lang niet zeker dat dat uitstel er ook komt. Het plan van premier Theresa May om haar echtscheidingsakkoord deze week nog eens voor te leggen aan de parlementsleden, is gedwarsboomd door de parlementsvoorzitter. May zal de Europese leiders op de EU-top van donderdag vermoedelijk om een relatief lang uitstel vragen, maar daar moeten de 27 anderen dan wel unaniem mee instemmen.

Bron: Belga

Beeld: FrieslandCampina

In samenwerking met: Boerderij

Volg VILT ook via