nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

18.04.2017 Organisatoren Dagen Zonder Vlees blij met bewustwording

De eerste editie van Dagen Zonder Vlees dateert van 2011. Doorheen de jaren schreven bijna 114.000 deelnemers zich online in. Veel mensen deden ook mee zonder zich in te schrijven en een veelvoud daarvan kent door de campagne de impact van vlees- en visconsumptie op het klimaat. "Dat duurzaamheid een gespreksonderwerp blijft, is voor ons als burgerinitiatief misschien wel het belangrijkste. Bewustwording is de eerste stap, een ecologische keuze zoals wat minder vlees eten is een volgende stap", klinkt het. In Vlaanderen heeft de landbouwsector met de jaren kunnen wennen aan de campagne zodat de organisatoren schrokken van de felheid waarmee de Waalse veehouders van zich afbeten en de anticampagne die minister Borsus voerde.

Zo'n 840 miljoen water hebben de deelnemers aan Dagen Zonder Vlees deze vasten bij benadering uitgespaard, besluiten de initiatiefnemers op dag veertig. De cijfers moeten natuurlijk met een stevige korrel zout genomen worden. De bezielers zijn vooral blij dat dagen zonder vlees meer en meer ingeburgerd raken. "Samen hebben we een nog grotere golf van inspiratie, bewustwording en debat rond duurzame voeding door Vlaanderen laten stromen", klinkt het. Ze gaan er prat op dat veel mensen ook meedoen zonder zich in te schrijven, "en een veelvoud daarvan kent dankzij onze campagne de impact van vlees- en visconsumptie op het klimaat"

Sommige deelnemers doen een dagje per week mee, anderen houden de hele vasten vol en voor de vegetariërs en mensen met een gematigde vleesconsumptie waren er vier bijkomende uitdagingen: meer seizoensgebonden groenten eten, meer plantaardig eten, minder voedsel verspillen en minder voedselverpakkingen nastreven. Heel wat deelnemers lieten spontaan weten dat ze lekker, gezond en creatief gegeten hebben en ook op langere termijn bewuster willen eten. De organisatoren noemen dat trots het 'Dagen-Zonder-Vlees-effect'.

De precieze impact op de ecologische voetafdruk becijferen, is uiteraard onmogelijk. "Met een vegetarische dag bespaar je zo'n 11 vierkante meter op je ecologische voetafdruk, 1.500 liter water, en bespaar je 2.050 gram CO2. Deze besparingen komen overeen met 12 baden en 12 kilometer autorijden", is de inschatting die de campagneorganisatoren maken op basis van de cijfers die rekenspecialist CO2logic hanteert. Belangrijker vinden de initiatiefnemers "dat duurzaamheid een gespreksonderwerp blijft". "Dagen Zonder Vlees wil aanbrengen dat vlees en vis laten geen straf hoeft te zijn. Integendeel: vegetarisch eten is vaak gevarieerder, kleurrijker, smaakvoller, goedkoper, gezonder."

Doorheen de jaren schreven al 113.900 Belgen zich online in voor Dagen Zonder Vlees of Jours Sans Viande, zoals de campagne in Wallonië heet en er dit jaar een eerste editie kende. Hoewel klein van opzet – één boegbeeld en een Franstalige versie van de campagnewebsite zonder de bijbehorende mediastrategie – is Jours Sans Viande niet onopgemerkt voorbijgegaan. In feite hebben de organisatoren dat te danken aan de Waalse veehouders en aan federaal landbouwminister Willy Borsus die erg veel misbaar maakten.

Is dagelijks vlees eten er bij een Waal nog harder ingebakken dan bij een Vlaming? Of staat de veehouderij hoger aangeschreven in Wallonië? Campagnevoerder Marieke Dilles denkt dat het er ook mee te maken kan hebben dat Dagen Zonder Vlees een langere aanloop kende in Vlaanderen. "Doorheen de jaren creëerden we draagvlak met een genuanceerde boodschap over minder vlees en vis eten. In Wallonië waren we voor het eerst op bescheiden schaal actief en hebben we zelf geen grootse communicatie gevoerd zoals in Vlaanderen. Misschien kwam de boodschap daarom ongenuanceerd over en schoten de tegenstanders in een kramp", zegt Dilles. Al is ze niet ontevreden over de eerste kennismaking van onze zuiderburen met de campagne want, zo legt ze uit, "het verplichtte de tegenstanders om te praten over ecologie en duurzaam eten".

Vergis je niet, ook de Vlaamse landbouworganisaties ABS en Boerenbond zijn nog altijd geen fan van Dagen Zonder Vlees. "Iets wat me eigenlijk nog altijd verbaast", aldus Marieke Dilles, "want groentetelers zijn toch ook landbouwers?" Anderzijds vindt ze heel fijn om te horen en te lezen dat er veehouders zijn die hun product differentiëren en slagers die hun assortiment verbreden. "Zij verduurzamen hun productiemodel en zien in dat de consument nood heeft aan meer keuzemogelijkheden." Met Boerenbond gingen de organisatoren in dialoog over de campagneboodschap. Dilles: "Achteraf merkten we dat onze campagne beter begrepen werd want de toon in persberichten van Boerenbond matigde. Jammer dat de algemene pers ons liever tegen elkaar bleef opzetten."

Met Boerenbond werd onder meer over de (kwaliteit van, nvdr.) de cijfers gepraat. Daarover zegt de Dagen-Zonder-Vlees-woordvoerder: "We werken met het cijfermateriaal van CO2logic maar cijfers zijn altijd een moeilijk verhaal. Bij de cijfers die hierboven geciteerd worden, dien je bijvoorbeeld de vraag te stellen hoe je een 'vegetarische dag' definieert. Mensen moeten vooral onthouden dat het efficiënter is om wat vaker vegetarisch te eten, los van de exacte cijfers en spijts de foute cijfers die de wereld werden ingestuurd toen in Wallonië een anticampagne op gang kwam."

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Beeld: Elisabeth Van Lierop

Volg VILT ook via