nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

02.01.2015 Prei bezorgt REO Veiling in Roeselare mincijfers

De REO Veiling rondt 2014 af met een omzetcijfer van 135,7 miljoen euro, wat een daling is van 13,6 procent ten opzichte van topjaar 2013 toen er een omzet van 157 miljoen werd gedraaid. De zachte winter en de lage prijs voor prei, nochtans traditioneel een topper, hebben daarvoor gezorgd. "De eerste zes maanden van 2014 waren barslecht", zegt algemeen directeur Paul Demyttenaere. De REO Veiling is normaal sterk gekend voor zijn wintergroenten maar het zachte weer was spelbreker. "Veel groenten zijn blijven groeien, er was in heel Europa een hoge productie en de mensen grijpen niet naar prei en spruiten als het tien graden is", aldus Demyttenaere.

Vooral prei bezorgde de veiling vroeg op het jaar een kater met een gat van 20 miljoen euro dat niet meer kon dichtgereden worden, en de veiling na zes maanden opzadelde met bijna een derde minder inkomsten. Ook de Russische boycot zat daar voor iets tussen. "Er wordt gesproken over peren en appels, maar als wij een product naar voor moeten schuiven dan is het prei. De kiem die we daar gelegd hebben voor een nieuwe afzetmarkt is weg", klinkt het. "Dat is niet onbelangrijk als je weet dat we hier 400 tot 500 West-Vlaamse preibedrijven hebben."

Ook witloof had het moeilijk net zoals serresla. Het omzetverlies van serresla werd echter volledig gecompenseerd door de verkoop van sla met kluit. De tweede jaarhelft was opmerkelijk beter dankzij vruchtgroenten als komkommers, en vooral tomaten die de nummer één worden op de veiling. In dat segment zijn vooral courgetten bezig aan een steile opmars. Bedroeg de omzet in 2012 nog 3,8 miljoen, dan klokt de veiling nu af op bijna 8 miljoen euro.

De kwaliteitslabels Tomabel en het nieuwe Fine Fleur hebben zeker bijgedragen tot de stijgende trend bij de vruchtgroenten omdat er vanuit de consumenten toch vraag is naar kwaliteitsvolle producten. "Doel is onder meer om de thuismarkt te versterken, wat ook lukt. De helft gaat naar de Belgische markt, terwijl dat vroeger ongeveer 30 procent was. Een Belg blijft chauvinistisch. Ook in Noord-Frankrijk krijgen we met een aantal producten terug voet aan grond. We zagen onder meer een groei van 55 procent voor Tomabel." Bio deed het goed met bijna een vervijfvoudiging qua omzet, tot ongeveer 2,6 miljoen euro. "Investeren, de markt verbreden en inzetten op kwaliteit blijft nodig", aldus Demyttenaere. En ondanks de moeilijke omstandigheden bleef het volume en het aantal verpakkingen ongeveer gelijk, op ongeveer 40 miljoen.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Loonwerk Defour

Volg VILT ook via