Prei blijft motor achter goed jaarresultaat REO Veiling

De REO Veiling in Roeselare heeft er met een omzet van ruim 175 miljoen euro een goed jaar opzitten. Daarmee boekt de veiling haar op drie na sterkste jaar ooit. Het aangebrachte volume daalde licht, maar de omzet bleef quasi stabiel in vergelijking met vorig jaar. In 2016 bedroeg de omzet ruim 177 miljoen euro. Prei blijft nummer één met een omzet van ruim 30 miljoen euro, maar wordt stilaan bijgebeend door tomaten.
2 januari 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:43
Lees meer over:

De REO Veiling in Roeselare heeft er met een omzet van ruim 175 miljoen euro een goed jaar opzitten. Daarmee boekt de veiling haar op drie na sterkste jaar ooit. Het aangebrachte volume daalde licht, maar de omzet bleef quasi stabiel in vergelijking met vorig jaar. In 2016 bedroeg de omzet ruim 177 miljoen euro. Prei blijft nummer één met een omzet van ruim 30 miljoen euro, maar wordt stilaan bijgebeend door tomaten. 

De REO Veiling in Roeselare heeft met een omzet van ruim 175 miljoen euro een prima 2017 achter de rug, al gaan achter dat ene cijfer uitschieters en tegenvallers schuil, onder meer door klimatologische invloeden. De eerste vijf maanden werden gekenmerkt door heel slecht weer in Zuid-Europa, waar de Belgische boeren wel bij voeren. Er was zelfs schaarste op sommige momenten, wat de prijs de hoogte in stuwde. De zomer was enorm droog, maar de natuur herstelde zich goed in het najaar waardoor de verliezen beperkt bleven. De aanhoudende regenperiodes en te zachte temperaturen van de afgelopen maanden waren dan weer minder gunstig.

Prei blijft nummer één met een omzet van ruim 30 miljoen euro, maar wordt stilaan bijgebeend door tomaten. Volgend jaar komt er een stevige lading tomaten bij vanuit Frankrijk en in 2019 komt er 20 hectare extra net naast de veilingsite, een proefproject om te kweken met restwarmte van een nabijgelegen verbrandingsoven. Dat zal tomaten wellicht naar de koppositie brengen. Vruchtgroenten doen het algemeen goed met een sterke stijging van komkommers, maar dit jaar vooral van courgetten. Champignons, aardbeien en witloof ronden net als vorig jaar de top vijf af.

De producten onder kwaliteitsmerken Fine Fleur en Flandria vinden steeds sneller hun weg naar Italië en Spanje. Ook Frankrijk wordt steeds belangrijker en wordt aanzien als een tweede thuismarkt. Bijna een kwart van de omzet wordt daar geboekt. De binnenlandse markt blijft goed voor 55 procent van het omzetcijfer.

Bron: Belga

Beeld: REO Veiling

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek