"Protectionisme kan voedingssector pijn doen"

Het onbehouwen protectionisme van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump, de harde Brexit-strategie van de Britse eerste minister Theresa May en de experimenten in Frankrijk en elders in Europa met oorsprongsetikettering: huiverend volgde FEVIA, de koepel van de Belgische voedingsindustrie, de laatste maanden het nieuws. “Protectionisme is een reële bedreiging voor onze exportgerichte voedingsbedrijven”, aldus directeur-generaal Chris Moris in de eerste editie van de FEVIA Newsletter.
7 februari 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:38
Lees meer over:

Het onbehouwen protectionisme van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump, de harde Brexit-strategie van de Britse eerste minister Theresa May en de experimenten in Frankrijk en elders in Europa met oorsprongsetikettering: huiverend volgde FEVIA, de koepel van de Belgische voedingsindustrie, de laatste maanden het nieuws. “Protectionisme is een reële bedreiging voor onze exportgerichte voedingsbedrijven”, aldus directeur-generaal Chris Moris in de eerste editie van de FEVIA Newsletter. 

Om het nieuwe jaar goed in te zetten, lanceerde FEVIA een gloednieuwe nieuwsbrief, waarin onder meer directeur-generaal Chris Moris het woord neemt. Hij wijdt zijn eerste nieuwsbriefcolumn aan de revival van protectionisme dat uitgedragen wordt door Trump en het Britse Brexit-kamp, maar ook door andere EU-lidstaten als Frankrijk, Italië en Roemenië. “De toon voor 2017 is meteen gezet”, aldus Moris. “Protectionisme en gastro-nationalisme bedreigen onze voedingsbedrijven.”

“De tendens van grotere economieën om de eigen markt af te schermen, benadeelt duidelijk de kleinere landen met een open economie”, zo gaat Moris verder. “Hoeft het nog gezegd dat ons land daarbij hoort? Export is de motor achter de groei van de Belgische voedingsindustrie. Die groei was de voorbije jaren duidelijk merkbaar richting zowel het Verenigd Koninkrijk als richting Canada. Een teken aan de wand: in de twee maanden na de Brexit is onze export naar het Verenigd Koninkrijk met 6,4 procent afgenomen tegenover dezelfde periode vorig jaar.”

“Het Verenigd Koninkrijk is onze vierde grootste afzetmarkt en maakt 10 procent uit van onze export, dat is 2 miljard euro”, zo dist Moris nog eens de cijfers op. “Onze bedrijven die naar Groot-Brittannië exporteren gaan ongetwijfeld het indirect effect daarvan voelen op hun concurrentiekracht. Engeland is een belangrijke commerciële partner en bedrijven zullen dus moeten meer moeten inzetten op nieuwe markten, zoals Canada, Indonesië of Japan.”

“We hebben er alle belang bij om samen die remmen op onze groei weg te werken”, klinkt Moris strijdvaardig. “Net dat is wat de federale overheid in november deed door de geplande verhoging van de “gezondheidstaksen” opnieuw af te voeren. We kunnen die beslissing enkel toejuichen: de taksen hadden immers geen impact op de volksgezondheid, maar dreven Belgische consumenten over onze grenzen heen.”

Toch wil Moris afsluiten met een hoopvolle boodschap: “Ondanks de uitdagingen waarvoor Belgische voedingsbedrijven staan hebben we alle reden om met vertrouwen naar de toekomst te kijken. Onlangs kregen we bezoek van een Chinese overheidsdelegatie om ons exportpotentieel uit te breiden. De aanwezigheid van de FEVIA-voorzitters op een economische top zoals Davos is ook een sterk signaal ten gunste van een groeiende Belgische voedingsindustrie.”

Lees de volledige nieuwsbrief hier. Inschrijven kan via de link linksboven. 

Bron: FEVIA Newsletter

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek