Realisatie van G30-acties zoals verspreiding marktinfo

De Vlaamse varkenstop, die van minister Schauvliege de naam ‘G30’ mee kreeg, is intussen al bijna een jaar geleden. Met het oog op 2030 werden alle schakels uit de varkensketen toen samengebracht om na te denken over de toekomst van de varkenshouderij. De 30 actiepunten die hieruit voortkwamen, werden via twee consultatierondes aan de sector voorgelegd en goedgekeurd. Deze lijst zal vanaf nu regelmatig aangevuld worden met een stand van zaken. Het Departement Landbouw en Visserij licht er vier actiepunten uit die in uitvoering of in voorbereiding zijn, waaronder de verspreiding van een wekelijkse elektronische nieuwsbrief met marktinformatie. De uitvoering van dit project is toevertrouwd aan producentenorganisatie VPOV. Varkenshouders die de info willen ontvangen via e-mail en WhatsApp kunnen gratis inschrijven.
18 januari 2017  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:32
Lees meer over:

De Vlaamse varkenstop, die van minister Schauvliege de naam ‘G30’ mee kreeg, is intussen al bijna een jaar geleden. Met het oog op 2030 werden alle schakels uit de varkensketen toen samengebracht om na te denken over de toekomst van de varkenshouderij. De 30 actiepunten die hieruit voortkwamen, werden via twee consultatierondes aan de sector voorgelegd en goedgekeurd. Deze lijst zal vanaf nu regelmatig aangevuld worden met een stand van zaken. Het Departement Landbouw en Visserij licht er vier actiepunten uit die in uitvoering of in voorbereiding zijn, waaronder de verspreiding van een wekelijkse elektronische nieuwsbrief met marktinformatie. De uitvoering van dit project is toevertrouwd aan producentenorganisatie VPOV. Varkenshouders die de info willen ontvangen via e-mail en WhatsApp kunnen gratis inschrijven.

Op maandag 1 februari 2016 vond de G30-varkenstop plaats op initiatief van Vlaams landbouwminister Joke Schauvliege. Collectief werd er toen nagedacht over de toekomst van de Vlaamse varkenshouderij op lange termijn. Doel van de varkenstop was de varkenssector in zijn geheel meer weerbaar en rendabel te maken. Dit wil men bewerkstelligen met 30 actiepunten die je kan nalezen op de website van het Departement Landbouw en Visserij. Hierover is eensgezindheid zodat sector, overheid en onderzoekswereld al aan de slag zijn gegaan. De landbouwadministratie zal regelmatig een stand van zaken maken van het actieplan.

Een aantal actiepunten worden voorbereid of zijn reeds uitgevoerd. Het Departement Landbouw en Visserij licht er vier uit, om te beginnen de verspreiding van een wekelijkse elektronische nieuwsbrief met marktinformatie. Deze taak is toevertrouwd aan producentenorganisatie VPOV en alle Vlaamse varkenshouders kunnen gratis deelnemen aan het project. Doel van dit project is om varkenshouders te informeren over de marktwerking, de prijsbewegingen op de markt en het waarom van deze prijsbewegingen. Wie zich aanmeldt zal gratis elke week informatie krijgen via e-mail en WhatsApp. Inschrijven kan online via deze link of door te mailen naar info@vpov.be.

Meer informatie omtrent het project bekomen we rechtstreeks bij VPOV: “Deelnemers zullen verwerkte marktinfo ontvangen waarbij veranderingen en trends doorheen de tijd in één oogopslag duidelijk zijn. Het leeuwendeel van de informatie wordt op tweewekelijkse basis geüpdatet om zo de bewegingen van de markt te volgen. In een korte commentaar wordt de informatie geduid voor de lezer. Er blijft uiteraard een verschil bestaan tussen de informatie die gratis verspreid wordt binnen dit project en de marktinfo die beschikbaar is voor VPOV-leden.” Het project omvat nog een tweede luik waarbij het de bedoeling is om de reeds beschikbare info bij verschillende organisaties, federaties en overheidsinstellingen beter te ontsluiten. Als voorbeeld geeft de VPOV de bouw van een voorspellingsmodel dat het biggenaanbod kan modelleren met behulp van data die in handen zijn van de verschillende KI-centra en fokkerijorganisaties.

Andere actiepunten waar de landbouwadministratie bij de start van het nieuwe jaar de aandacht op vestigt, zijn het beter beschikbaar maken van marktinformatie op de eigen website, innovatiesteun via het Landbouwinvesteringsfonds en de strategie en structuur van de Vlaamse varkensbedrijven in kaart brengen met een bevraging. In verband met het ontsluiten van marktinfo verwijst de Vlaamse overheid naar het eigen overzicht van de marktprijzen dat recent is aangevuld met een grafisch overzicht dat wekelijks geactualiseerd wordt, een zogenaamd dashboard.

Wat de VLIF-innovatiesteun betreft, zegt het Departement Landbouw en Visserij er zelf bij dat het aan de varkenshouders is om hier optimaal gebruik van te maken. Voor innovatieve projecten, dat kunnen ook product- en procesinnovaties zijn, bedraagt de VLIF-steun 40 procent van de subsidieerbare projectkosten en maximaal 200.000 euro per project. De steun kan aangevraagd worden tot 31 maart 2017. Het vierde en laatste actiepunt dat aan bod komt, is de enquête uitgevoerd bij alle Vlaamse varkenshouders. Eén op de drie heeft geantwoord, wat een zeer hoge responsgraad is. De enquête peilde naar specifieke knelpunten, afzet en relaties in de keten, structurele ontwikkelingen en toekomstplannen en -perspectieven. Daarnaast bogen varkenshouders zich over een aantal stellingen omtrent hun bedrijf en de sector. Zo kregen ze zelf de kans om input te geven over de toestand van de sector en toekomstgerichte voorstellen te doen.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek