Recordinvesteringen in West-Vlaamse economie

Het cijfer van de bedrijfsinvesteringen van alle West-Vlaamse ondernemingen in West-Vlaanderen steeg in 2016 naar een historisch record van 3,77 miljard euro, een stijging van ruim 10 procent in vergelijking met 2015. Dit is het hoogste investeringsbedrag in de jongste 10 jaar en vermoedelijk ook in de hele economische historiek van de provincie, zo klinkt het. In die lijst zijn ook bedrijven uit het agrovoedingscomplex terug te vinden, zoals aardappelverwerker Agristo.
7 maart 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:44
Lees meer over:

Het cijfer van de bedrijfsinvesteringen van alle West-Vlaamse ondernemingen in West-Vlaanderen steeg in 2016 naar een historisch record van 3,77 miljard euro, een stijging van ruim 10 procent in vergelijking met 2015. Dit is het hoogste investeringsbedrag in de jongste 10 jaar en vermoedelijk ook in de hele economische historiek van de provincie, zo klinkt het. In die lijst zijn ook bedrijven uit het agrovoedingscomplex terug te vinden, zoals aardappelverwerker Agristo. 

West-Vlaamse bedrijven hebben nog nooit zoveel geïnvesteerd als in 2016. Het gaat om een investeringstotaal van 3,8 miljard euro, tegenover 3,4 miljard euro in 2015 en 3 miljard euro in 2014. Vloerbedekkingsspecialist Unilin (Oostrozebeke) spant de kroon en investeerde 188,5 miljoen euro in 2016. Ook bouwers van windturbineparken, zoals Rentel, Norther en Cableco investeerden fors en staan in de top vijf van grootste West-Vlaamse investeerders.

In De Tijd wordt dan weer uitgebreid aandacht besteed aan de groeicurve die de West-Vlaamse aardappelverwerker Agristo heeft doorgemaakt. Momenteel behoort Agristo met een omzet van 350 miljoen euro tot de wereldwijde top 10 van producenten, maar met een investering van 200 miljoen euro gespreid over drie jaar wil het bedrijf doorstoten tot de top 5. “De wereld van de diepvriesaardappelproducten is een kapitaalintensieve business, met hoge volumes en lage marges”, aldus Filip Wallays van Agristo.

“De komende vijf jaar willen we onze omzet tot 650 miljoen euro verdubbelen”, zo klinkt het. “Vandaag hebben we een wereldwijd marktaandeel van 4 procent. Tegen 2023 moet dat 7 procent worden. We hebben het geluk dat onze markt wereldwijd groeit. Ons product is cultureel neutraal en goedkoper dan vlees of groenten. De verkoop van aardappelproducten groeit elk jaar met 2 procent. Die groei zit vooral in Azië en Afrika. Belgen eten 7 kilo aardappelproducten per persoon per jaar, Amerikanen 15 kilo en Aziaten maar 1,5 kilo.” 

Bron: eigen verslaggeving / De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek