Recordomzet van 439 miljoen euro voor BelOrta in 2017

In 2017 haalde BelOrta een productomzet van 439 miljoen euro, de grootste omzet die ooit gehaald is door een Belgische veiling. Het gaat om een stijging van zeven procent tegenover de productomzet in 2016. Het verkochte volume steeg met 2,5 procent of 500 miljoen kilo aan verse groenten en fruit. Dit recordcijfer verhult echter een genuanceerd beeld: bepaalde producten deden het goed, andere producten haalden dan weer zwakkere resultaten. De hoofdrol was in 2017 vooral weggelegd voor het weer, zo stelt BelOrta.
19 januari 2018  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:38

In 2017 haalde BelOrta een productomzet van 439 miljoen euro, de grootste omzet die ooit gehaald is door een Belgische veiling. Het gaat om een stijging van zeven procent tegenover de productomzet in 2016. Het verkochte volume steeg met 2,5 procent of 500 miljoen kilo aan verse groenten en fruit. Dit recordcijfer verhult echter een genuanceerd beeld: bepaalde producten deden het goed, andere producten haalden dan weer zwakkere resultaten. De hoofdrol was in 2017 vooral weggelegd voor het weer, zo stelt BelOrta.

De marktprijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Voor verse groenten en fruit kunnen vraag en aanbod heel wat grillen vertonen omdat ze sterk beïnvloed worden door de weersomstandigheden. Niet enkel het weer in België speelt een rol, ook dat in het buitenland. “De extreme weersomstandigheden van januari in Spanje en Italië zorgden ervoor dat er rond die periode in heel Europa tekorten ontstonden in tal van slasoorten, maar ook bij aubergines en courgettes”, aldus BelOrta.

De veiling noemt de nachtvorst die rond 20 april over heel Europa grote schade heeft veroorzaakt in de fruitteelt, een ander belangrijk fenomeen in dat verband. Zowel de hard-, steen- als zachtfruitsector werden daarbij getroffen. Later op het seizoen waren er dan weer droogterecords waardoor opnieuw oogsten aangetast werden. “Bepaalde groenten zoals sla hadden het hierdoor heel zwaar, terwijl andere groenten en fruit dan weer genoten van de zonnige omstandigheden”, klinkt het. Het zachte najaar zorgde dan weer voor hoge producties op heel wat prei- en kolenvelden, maar had dan weer een nefaste impact op het consumptiegedrag.

Het belangrijkste product voor BelOrta blijven tomaten. Maar liefst 150 miljoen kilo werden er in 2017 geveild. Gemiddeld was het resultaat iets beter dan in 2016, maar de hogere middenprijs is ook beïnvloed door het jaarlijks toenemend areaal belichte teelt. Volgens BelOrta geraken consumenten nu ook overtuigd van deze tomaten. “Na een aarzelende start van enkele jaren geleden verkiest de consument steeds vaker de versheid, kwaliteit en betere smaak van tomaten uit belichte teelt boven die van tomaten van verre oorsprong”, aldus de veiling. Ook het volume tomatenspecialiteiten neemt jaar na jaar toe.

Komkommer is het tweede belangrijkste product van BelOrta als er naar volume wordt gekeken. In 2017 ging het om 135 miljoen verkochte stuks. “Na enkele betere jaren was 2017 een heel moeilijk jaar voor komkommer. Dat was vooral een gevolg van het feit dat er gedurende het hele jaar in Europa meer dan voldoende product beschikbaar was. Dit drukte op de prijsvorming op de klok”, zo verklaart BelOrta. De top drie van de groenten bij de veiling wordt vervolledigd door kropsla en andere slasoorten. Er werden 65 miljoen stuks verkocht in 2017. Ook paprika, witloof, courgette en aubergine zijn belangrijke groenten voor BelOrta, maar het assortiment is veel ruimer. “We bieden meer dan 120 groente-types aan, dit is uniek in de sector”, luidt het.

Op vlak van fruit vormden peren afgelopen jaar het belangrijkste product. Ondanks het moeilijke groeiseizoen in 2017 steeg het volume peren naar 70 miljoen kilo. Die forse toename van 15 procent is het gevolg van een areaaluitbreiding eind 2016. Ook in de appelteelt werd een dergelijke areaaluitbreiding genoteerd, maar als gevolg van de catastrofale nachtvorst in april oogstten de telers slechts een kwart van de normale productie. Hierdoor blijft het jaarvolume steken op 42 miljoen kilo, wat bijna een status quo is ten opzichte van 2016. “De prijsvorming voor appelen ligt dit seizoen (2017-2018) weliswaar hoger dan in 2016, maar dat compenseert het verlies van productie niet”, stelt BelOrta.

De productie van aardbeien heeft het afgelopen jaar voor het eerst de kaap gerond van tien miljoen kilo, een stijging van 12 procent tegenover 2016. Ook andere zachtfruitsoorten kenden een stijging in productie, behalve soorten die zwaar getroffen zijn door de nachtvorst zoals stekelbes en blauwe bessen. Ook bij de kersen werden hierdoor heel lage productiecijfers opgetekend.

Het assortiment biologische groenten en fruit kende in 2017 een lichte groei. Opvallender was de verbreding van het assortiment. “Wij waren traditioneel sterk in bio-vollegrondsgroenten, maar door recente omschakelingen is de top tien van grootste bioproducten grondig herschikt”, zo stelt veilingdirecteur Filip Fontaine. Witloof, komkommer en paprika zijn de belangrijkste nieuwkomers. Hiermee biedt BelOrta naar eigen zeggen een antwoord op de groeiende interesse in biogroenten en -fruit op de lokale markten.

De veiling zette haar producten in 2017 af in 70 landen wereldwijd. “De Ruslandban heeft nog steeds een ontegensprekelijk zware impact op de verkoop van onder meer hardfruit, tomaten, paprika en aubergines, maar wij werken intussen op permanente basis aan de ontwikkeling van nieuwe markten”, zegt de BelOrta-directie. “Zo werd in november nog een handelsovereenkomst met India ondertekend waardoor de exportmogelijkheden voor hardfruit, zachtfruit en groenten de komende jaren verzekerd zijn. Daarnaast werken we nog ijverig voort in andere Aziatische landen, maar ook in Europa, het Midden-Oosten en zelfs Noord- en Zuid-Amerika.”

In eigen land zet BelOrta verder in op de naambekendheid van het merk BelOrta. “In 2017 voerden we voor het tweede jaar op rij een uitgebreide marketingcampagne om onze veiling als belangrijk consumentenmerk voor groenten en fruit op de kaart te zetten. Aless bij elkaar leidde dit naar een naambekendheid van 43 procent bij de Belgische consument”, aldus BelOrta. 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek