SALV werkt aan advies rond verdienmodellen

Wat zijn de kansen en uitdagingen van bestaande en nieuwe verdienmodellen in de land- en tuinbouw? Bij welk type landbouwbedrijven vinden bepaalde verdienmodellen al dan niet aansluiting en wat is de rol van de overheid in dit verhaal? Deze vragen wil SALV, de Strategische Adviesraad Land- en Tuinbouw, met behulp van een werkcommissie beantwoorden. In een eerste stap heeft die commissie alvast een reflectiekader opgesteld om het thema verder uit te diepen en beleidsaanbevelingen op te stellen.
8 juni 2020  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:55
Wat zijn de kansen en uitdagingen van bestaande en nieuwe verdienmodellen in de land- en tuinbouw? Bij welk type landbouwbedrijven vinden bepaalde verdienmodellen al dan niet aansluiting en wat is de rol van de overheid in dit verhaal? Deze vragen wil SALV, de Strategische Adviesraad Land- en Tuinbouw, met behulp van een werkcommissie beantwoorden. In een eerste stap heeft die commissie alvast een reflectiekader opgesteld om het thema verder uit te diepen en beleidsaanbevelingen op te stellen.
De rendabiliteit van de Vlaamse land- en tuinbouw staat de laatste jaren onder druk. Daarom gaan veel landbouwers op zoek naar alternatieve verdienmodellen, zoals verkoop via de korte keten en het aanboren van nieuwe consumentengroepen of marktsegmenten. Maar de zoektocht naar een nieuw verdienmodel heeft voor de landbouwer meer voeten in de aarde dan enkel een financiële investering. Er komt ook heel wat extra administratie en taken, marketing en nieuwe kennis aan te pas.
 
Het reflectiekader, dat SALV uittekende, is opgebouwd rond verschillende structuren en bedrijfsoriëntaties. “Dit kader stelt dat het beleid, de relatie tot de markt (B2B en B2C) en de verwachtingen vanuit de samenleving cruciale factoren zijn in de uitbouw van een landbouwbedrijf”, vertelt Koen Carels van SALV. “Zij hebben een invloed op het ondernemersprofiel, de bedrijfssituatie, de productie, de productiewijze en de bedrijfsoriëntaties.”
 
Het reflectiekader deelt de verschillende bedrijfsoriëntaties op in 3 categorieën. Dat gaat van specialisatie in productie tot diversificatie in producten en/of diensten, naar bedrijven die sterk inzetten op efficiëntie en bedrijven die sterk inzetten op merkencreatie, tot de mate en aard van samenwerking, horizontaal en/of verticaal.
 
De verdienmodellen worden bepaald door de plaats die land- en tuinbouwbedrijven zich, onder invloed van beleid-markt-samenleving en de uitgangsfactoren, aanmeten in deze categorieën. Een verdienmodel is immers een beschrijving van het geheel aan bedrijfsactiviteiten die antwoord geeft op de vragen ‘wie is de klant?’ en ‘wat en hoe wordt er geleverd?’. 
 
Vanuit het reflectiekader wil SALV kansen en uitdagingen voor landbouwverdienmodellen detecteren om vervolgens beleidsaanbevelingen te formuleren. SALV focust daarbij op de verhouding tussen veerkrachtopbouw vanuit de sector en de taak van het beleid om inherente kwetsbaarheden te voorkomen en in te dijken. “Land- en tuinbouwbedrijven kunnen immers hun veerkracht en weerbaarheid trachten te verhogen, maar blijvend geconfronteerd worden met kwetsbaarheden die onvoldoende door het beleid worden aangepakt”, verduidelijkt Carels. “Vanuit deze focus en door de bril van dit reflectiekader zullen we het thema ‘verdienmodellen’ verder uitdiepen.”
 
Met dit reflectiekader bundelt SALV zijn kennis en inzichten rond bedrijfsstructuur en verdienmodellen. “Dit is in eerste instantie een oefening op basis van voortschrijdend inzicht en daarmee geen voltooid product”, benadrukt Carels. “Met aanvullende ideeën willen we deze kennisnota verder verfijnen.”
 
Zelf input leveren kan via de website van SALV.
 

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek