nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

29.10.2015 Schenkingsbeurs vereenvoudigt voedselschenkingen

In aanwezigheid van federaal minister van Middenstand en Landbouw Willy Borsus is in Brussel de Schenkingsbeurs voorgesteld, een online platform dat voedselschenkingen aan sociale organisaties moet vergemakkelijken. Via een online platform worden schenkers en ontvangers van voedsel met elkaar in verbinding gebracht. De voorbije drie maanden hebben zich al 150 voedselhulp- en sociale organisaties ingeschreven. Vanaf nu zullen ook potentiële schenkers actief benaderd worden, zoals landbouwbedrijven, supermarkten of horecazaken.

"Enerzijds stellen we op het terrein enorme voedseloverschotten vast, die te vaak worden weggegooid of vernietigd. Aan de andere kant zijn in ons land al 240.000 mensen afhankelijk van voedselhulp, en de vraag neemt toe", vertelt Etienne Rubens van Komosie. De Schenkingsbeurs wil van beide noden een opportuniteit maken door schenkers en ontvangers in verbinding te brengen, voornamelijk voor lokale schenkingen. Bij de ontvangers gaat het om voedselhulp- en sociale organisaties zoals sociale restaurants of kruideniers, voedselbedelingsinitiatieven of OCMW's.

Schenkers kunnen op een interactieve kaart voortaan gemakkelijk ontvangers in de buurt vinden, een infofiche raadplegen en contact opnemen. Ze kunnen een structurele samenwerking aangaan, bijvoorbeeld in het geval van supermarkten die systematisch voedsel schenken. De partners van de Schenkingsbeurs bieden dan ondersteuning. Verder zijn ook occasionele schenkingen, zoals bij breukpaletten of producten die niet conform zijn aan de esthetische normen, in enkele muisklikken mogelijk. Het gaat in hoofdzaak om verse producten zoals groenten en fruit (70%), brood en gebak (20%) en ook nog vlees en vis, waarvan de houdbaarheidsdatum nog niet overschreden is. "We willen geen voedselveiligheid aan twee snelheden", aldus nog Etienne Rubens.

De Schenkingsbeurs is een initiatief van Komosie vzw, de koepel van milieuondernemers in de sociale economie, de FdSS, dat erkende sociale diensten ondersteunt en Level IT, een Luiks informaticabedrijf dat het online platform ontwikkelde. De organisaties verzamelden in totaal zo'n 100.000 euro aan publieke middelen voor het project.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: MIVAS - Goed gevoel vzw

Volg VILT ook via