nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

14.08.2019 Siertelers willen zich meer profileren op exportmarkten

Het Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wil sterker gaan inzetten op exportpromotie van sierteeltproducten. Daarvoor heeft het een nieuw communicatieconcept en een nieuwe slogan ontwikkeld: ‘In Flanders, we grow your way’. “Hiermee willen we benadrukken dat Vlaamse siertelers garant staan voor een breed productgamma en een grote oplossingsgerichtheid”, klinkt het. De Vlaamse sierteeltsector is van oudsher sterk gefocust op export. Jaarlijks voert ons land voor ongeveer 600 miljoen euro aan sierteeltproducten uit, voornamelijk naar andere EU-landen.

Het nieuwe communicatieconcept komt er na enkele intensieve brainstormsessies met bedrijven uit de verschillende subsectoren van de sierteelt. Twee belangrijke uitgangspunten werden daarbij aangeduid. “Enerzijds willen we de aandacht vestigen op de lange traditie die Vlaanderen heeft op het vlak van sierteelt en op de familiale structuur van de bedrijven. Anderzijds focussen we op de flexibiliteit en oplossingsgerichtheid die de Vlaamse sierteeltbedrijven zo kenmerkt”, zegt VLAM. Dit mondde uiteindelijk uit in een nieuw logo met als baseline ‘In Flanders, we grow your way’.

België telt vandaag 809 sierteeltbedrijven die samen 6.546 hectare bewerken. De productiewaarde van de sector bedroeg in 2018 569 miljoen euro voor België en 510 miljoen euro voor Vlaanderen. Dat wijst erop dat sierteelt zich voornamelijk situeert in Vlaanderen. De boomkwekerijen realiseren het belangrijkste deel van de Vlaamse productiewaarde: 306 miljoen euro. De andere sierteeltsectoren, zoals snijbloemen, kamer- en perkplanten, nemen 204 miljoen euro voor hun rekening.

Sierteeltproducten leveren een positieve bijdrage van 136,9 miljoen euro aan het handelssaldo van ons land. De belangrijkste handelspartners van de Belgische sierteeltbedrijven zijn de directe buurlanden. Frankrijk, goed voor een exportwaarde van 229,6 miljoen euro en Nederland (225,8 miljoen euro) steken er met kop en schouders bovenuit. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk (55,2 miljoen euro), Duitsland (22 miljoen euro) en Italië (12 miljoen euro). Alle exportmarkten samen waren afgelopen jaar goed voor een totale exportwaarde van 606 miljoen euro.

Meer informatie: Feiten & cijfers bloemen en planten

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via