nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

05.02.2018 "Situatie Carrefour geen donderslag bij heldere hemel"

Laten we samen de taart groter maken en de handen in elkaar slaan om alle schakels van de Belgische markt te versterken. Dat is kort samengevat de boodschap van FEVIA, de Belgische federatie van de voedingsindustrie, nadat bekend raakte dat bij Carrefour meer dan duizend banen op de tocht staan. “Over het aangekondigde jobverlies bij Carrefour valt ongetwijfeld veel te zeggen, maar niet dat het een donderslag bij heldere hemel was”, zo klinkt het. 

FEVIA stelt in de marge van de aangekondigde herstructurering bij supermarktketen Carrefour vast dat de Belgische voedingsmarkt onder druk staat. “Digitalisering, e-commerce, een opeenstapeling van taksen en de toenemende grensaankopen: het zijn uitdagingen die een fundamentele impact hebben op de gehele agrovoedingsketen”, zo luidt de analyse. Maar hoe moeten die problemen worden aangepakt? FEVIA past voor een spelletje zwartepieten en stelt voor om de handen in elkaar te slaan en de Belgische markt te versterken: industrie, handel en overheid samen.

FEVIA is er namelijk van overtuigd dat de voedingsindustrie en de handel in hetzelfde schuitje zitten. Het verwijst daarbij naar cijfers van Comeos waaruit blijkt dat de omzet van de detailhandel in voeding in 2016 met 0,7 procent daalde, en dat ook de omzet van de voedingsindustrie op de Belgische markt een daling kende in 2016, met 1,7 procent. Voeg daarbij de dreiging van het oprukkende economische protectionisme, de Brexit en de volgens FEVIA steeds verder verhoogde belastingen, heffingen en bijdragen op voeding en dranken, en je komt tot de conclusie dat “het klassieke Belgische groeimodel van de Belgische voedingsindustrie onder druk staat”.

“Tegelijk beseffen we maar al te goed dat de impact van fundamentele trends zoals digitalisering niet terug te draaien zijn”, zo klinkt het bij FEVIA. “Bedrijven aanmoedigen om toegevoegde waarde te creëren op de Belgische markt is een win-win voor alle schakels in de keten. Daarvoor moeten we wel een aantal voorwaarden samen invullen. Ten eerste moeten we eerlijke handelspraktijken bevorderen. Ongelijke machtsverhoudingen en volatiele prijzen zorgen voor grote spanningen in de agrovoedingsketen. Dit is uiteraard geen nieuw fenomeen, maar de situatie wordt wel met de dag acuter voor de Belgische voedingsbedrijven, waarvan 95 procent kmo’s zijn.”

De nieuw benoemde onafhankelijke voorzitter van het comité dat geschillen bespreekt binnen het Ketenoverleg moet op dat vlak een stap vooruit zijn. Daarnaast wil FEVIA ook werk maken van een zo efficiënt mogelijk georganiseerde interne markt doorheen de hele keten. “Het klopt namelijk dat de nettomarges in de handel dalen”, aldus FEVIA. “De bruto marges daarentegen stijgen en lopen volgens de nationale rekeningen op tot 60 procent. Maar de brutomarges in de Belgische handel worden opgeslokt door hoge loonkosten, belastingen,…én een minder efficiënte organisatie. Voedingsindustrie en handel kunnen hier samen werken aan digitalisering, standaardisering en innovatie.”

Een derde werkpunt zijn volgens FEVIA de hoge belastingen, heffingen en bijdragen op voeding en dranken. “Hiervoor kijken wij expliciet naar onze beleidsmakers”, concludeert FEVIA. “Zij hebben de sleutel in handen om de jaarlijks toenemende grensaankopen een halt toe te roepen. Als voedingsindustrie staan wij hier zij-aan-zij met de handel: grensaankopen doen ons allemaal pijn en bedreigen de jobcreatie in ons land. De Belgische voedingsindustrie is de voorbije 10 jaar uitgegroeid tot de grootste industriële sector van het land. We zijn het aan de 90.000 medewerkers uit onze sector verplicht om jobs in ons land te houden. Laten we de taart samen groter maken, dan heeft iedereen meer te eten.” 

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Carrefour België

Volg VILT ook via