‘SOS Patat’ moet de diepvriesaardappel redden

VLAM en zijn Waalse zusterorganisatie APAQ-W zetten mee hun schouders onder de campagne SOS Patat. De campagne is een initiatief van het platform tegen voedelverspilling Too Good To Go en wil het massale aardappeloverschot dat is ontstaan door de coronacrisis helpen wegwerken. “Eind juni gaan we stickers van de SOS Patat-actie verspreiden naar de supermarkten”, laat VLAM weten. “Zij kunnen deze gebruiken om diepvriesaardappelproducten zichtbaarder te maken in de diepvrieskasten.”
10 juni 2020  – Laatste update 14 september 2020 14:55

VLAM en zijn Waalse zusterorganisatie APAQ-W zetten mee hun schouders onder de campagne SOS Patat. De campagne is een initiatief van het platform tegen voedelverspilling Too Good To Go en wil het massale aardappeloverschot dat is ontstaan door de coronacrisis helpen wegwerken. “Eind juni gaan we stickers van de SOS Patat-actie verspreiden naar de supermarkten”, laat VLAM weten. “Zij kunnen deze gebruiken om diepvriesaardappelproducten zichtbaarder te maken in de diepvrieskasten.”

België is het land van aardappelen en frietjes, zowel wat productie als verwerking betreft. Als grootste exporteur van verwerkte aardappelproducten ter wereld wordt de Belgische aardappelsector zwaar getroffen door de coronacrisis. “De vraag naar diepgevroren aardappelproducten is drastisch gedaald ten gevolge van de sluiting van horeca wereldwijd”, klinkt het bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Er wordt voorspeld dat er een overschot van 750.000 ton aardappelen te verwachten is, wat een massale voedselverspilling zou zijn.”

Met de slogan ‘SOS Patat. Red patatjes, eet frietjes’ wil VLAM de consumenten aansporen om diepvriesaardappelproducten aan te kopen. “Aangezien 99 procent van de aardappelproducten in de koelrayon van Belgische origine zijn, is elke verpakking die gekocht wordt een steun voor onze Belgische landbouwers.” De campagne is een initiatief van Too Good To Go en wordt mee uitgedragen door VLAM en zijn Waalse tegenhanger APAQ-W.

Eind juni verspreidt VLAM stickers van de SOS Patat-actie naar supermarkten. “Zo kunnen ze diepvriesaardappelproducten zichtbaarder maken in de diepvrieskasten”, klinkt het. “Daarnaast worden supermarkten ook aangemoedigd extra acties te voorzien voor deze producten. Hiervoor werken wij en Too Good to Go intensief samen met Buurtsuper.be en de individuele supermarktketens.”

Om misverstanden te voorkomen benadrukt VLAM dat het overschot van 750.000 ton zich situeert in het segment aardappelen die bestemd zijn voor verwerking. “Het seizoen van Belgische bewaaraardappelen voor de versmarkt loopt ten einde. Dit heeft als gevolg dat er in de supermarkten momenteel verpakte aardappelen worden verkocht van buitenlandse origine.”

Beeld: Too Good To Go

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek