Spotgoedkope chrysanten brengen telers in problemen

In de aanloop naar Allerheiligen schonk het VRT-Journaal aandacht aan de spotgoedkope chrysanten die her en der te koop zijn. In supermarkten en tuincentra worden ze voor minder dan twee euro per pot aangeboden. Voor sommige telers valt er aan die prijzen nauwelijks nog te verdienen. “Wij kunnen de gestegen kosten niet doorrekenen in onze verkoopprijs. Wij hebben besloten er na dit jaar mee op te houden”, zegt chrysantenteler Dirk Talpe.
22 oktober 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:52
Lees meer over:

In de aanloop naar Allerheiligen schonk het VRT-Journaal aandacht aan de spotgoedkope chrysanten die her en der te koop zijn. In supermarkten en tuincentra worden ze voor minder dan twee euro per pot aangeboden. Voor sommige telers valt er aan die prijzen nauwelijks nog te verdienen. “Wij kunnen de gestegen kosten niet doorrekenen in onze verkoopprijs. Wij hebben besloten er na dit jaar mee op te houden”, zegt chrysantenteler Dirk Talpe.

Tuincentrum Floralux pakt dezer dagen uit met een prijs van 1,75 euro voor een pot chrysanten. “We hebben zeer hoge aantallen chrysanten gereserveerd. We zullen er zeker 60.000 afnemen”, vertelt Fient Ternest, marketing manager. “Op die manier kunnen de kwekers hun prijs heel scherp stellen omdat ze zeker zijn van de verkoop.”

Chrysantenteler Dirk Talpe denkt daar anders over. “Wij zijn al 29 jaar bezig met de teelt en in die periode is de prijs altijd dezelfde gebleven. Terwijl de kosten wel zijn gestegen. Denk maar aan de transportkosten, brandstofkosten en kilometerheffing”, zegt de sierteler aan de VRT. “Mede door de scherpe prijzen van de discounters kunnen wie de hogere kosten niet doorrekenen aan de klant.” Hij heeft er dan ook voor gekozen om er na dit teeltseizoen mee op te houden. “Als je alle uren rekent en de risico’s waaraan je blootstaat, dan is het niet de moeite meer om voort te doen”, klinkt het.

Pieter Van Oost, secretaris van het Algemeen Verbond van de Belgische Siertelers (AVBS) ziet twee bewegingen bij de chrysantentelers. “Er zijn er die stoppen, terwijl andere groeien. “Om het marktgegeven kan je niet heen, vraag en aanbod bepalen de prijs. Het is aan de teler om ondernemend genoeg te zijn om zijn product om een correcte manier in de markt te zetten”, stelt Van Oost.

Bron: VRT Nws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek