nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

10.02.2020 Steak vervalt vandaag? “Dan betaal je nog 0,5 euro”

Supermarktketen Lidl gaat verse producten waarvan de houdbaarheidsdatum nog dezelfde dag verstrijkt, verkopen voor een halve euro. “We zullen onze klanten dan wel duidelijk maken dat de producten nog dezelfde dag geconsumeerd moeten worden”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. Lidl beklemtoont dat de Voedselbanken, die nu nog veel bijna vervallen voedsel krijgen, niet moeten vrezen. “De helft van de opbrengst van deze manier van werken gaat naar hen.”

Op vlees, vis en gebak staat een 'te gebruiken tot'-datum. Na die datum mag het product niet meer verkocht worden van het federale voedselagentschap FAVV. Op de laatste houdbaarheidsdag zullen de producten bij Lidl van de hand gaan voor een halve euro. "Het doel? De helft minder voedselverspilling tegen 2025", zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. De supermarktketen testte de praktijk al succesvol uit in verschillende winkels in Luxemburg. Volgens de keten werd er 17 procent minder verse producten verspild.

De keten kieperde tot nu toe jaarlijks tonnen voedsel in de afvalcontainer. "Natuurlijk schonken we ook al heel wat producten weg aan de voedselbanken, maar in de praktijk is dat logistiek gezien niet altijd gemakkelijk - bijvoorbeeld als het om gekoelde voeding gaat, zoals vlees of vis”, klinkt het bij Lidl. Die producten krijgen voortaan een speciaal prijsetiket van 50 cent, voor patisserie is dat standaard 25 cent. "Een slechte appelsien in het netje, twee van de zes appelen geblutst of enkele tomaten met een vlekje? Die gaan eruit, en met de rest vormen we een nieuw gevarieerd pakket: een tweetal kilo perfecte groenten en fruit voor 1 euro."

Lidl beklemtoont dat de Voedselbanken, die nu nog veel bijna vervallen voedsel krijgen, niet moeten vrezen. "Zij krijgen een pak meer, in geld”, aldus Isabelle Colbrandt. “De helft van de opbrengst van de verkoop gaat immers in een spaarpotje voor hén. Daarmee kunnen ze zelf aankopen doen volgens hun behoeften, terwijl ze nu in de zomer toch maar bedolven worden onder de tomaten en courgettes." Bij een proefproject dat de afgelopen negen maanden al liep in Luxemburg, kon gemiddeld 2.400 euro geschonken worden per filiaal.

Andere supermarktketens zijn niet van plan te volgen. “Wij werken traditioneel met kortingen van 30 tot 50 procent, omdat we vinden dat er toch ook respect moet blijven voor de waarde van het product”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. Bij Colruyt doen ze traditioneel niet aan snelverkoop. “Wij halen onze verse producten vier dagen op voorhand uit de rekken. Ze gaan dan naar verschillende sociale organisaties”, zegt Silja Decock.

Bron: De Standaard / Het Laatste Nieuws

Volg VILT ook via