"Taxshift vreet aan inkomsten Belgische retail"

Comeos, de federatie voor handel en diensten, waarschuwt dat de accijnsverhogingen die aangekondigd zijn in het kader van de taxshift zullen zorgen voor meer grensoverschrijdende aankopen en dus minder inkomsten voor Belgische supermarkten. Verder betoogt Comeos dat het onmogelijk is om alle prijzen aan te passen tegen 1 november, en betreurt het dat er over de accijnsverhoging “niet één keer serieus overleg is geweest.” Ook FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, vroeg eerder al meer overleg en pleit voor een breed gezondheidsplan.
12 oktober 2015  – Laatste update 4 april 2020 15:24
Lees meer over:

Comeos, de federatie voor handel en diensten, waarschuwt dat de accijnsverhogingen die aangekondigd zijn in het kader van de taxshift zullen zorgen voor meer grensoverschrijdende aankopen en dus minder inkomsten voor Belgische supermarkten. Verder betoogt Comeos dat het onmogelijk is om alle prijzen aan te passen tegen 1 november, en betreurt het dat er over de accijnsverhoging “niet één keer serieus overleg is geweest.” Ook FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, vroeg eerder al meer overleg en pleit voor een breed gezondheidsplan.

Comeos, de spreekbuis van de Belgische handel en diensten, is niet onverdeeld gelukkig met de accijnsverhogingen die deel uitmaken van de taxshift die de regering het voorbije weekend finaliseerde. Zo werd onder meer beslist om de accijnzen voor suikerhoudende dranken, siropen, thee en koffie te verhogen. Comeos rekende uit dat een blikje frisdrank van 33 cl daardoor 0,01 euro duurder wordt, en een liter frisdrank 0,03 euro. “Dat lijkt een verwaarloosbaar bedrag”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Maar je mag niet vergeten dat dit bovenop de andere taksen komt. Zo is er de verpakkingstaks, jaarlijks goed voor 330 miljoen euro of 0,09 euro per liter. Deze taks kennen ze in buurlanden als Frankrijk niet.”

De federatie vreest bovendien dat de accijnsverhoging consumenten gaat aanzetten om meer over de grens te kopen, in Frankrijk, Luxemburg of Nederland bijvoorbeeld. “Eén Belg op twee woont immers op minder dan 50 km van een grens en we zijn koploper in bedrijfswagens, wat de verplaatsing gratis maakt”, aldus Michel. “Jaarlijks verliezen we nu al 2,5 miljard euro aan dergelijke grensoverschrijdende aankopen. Dan tellen we online aankopen nog niet mee. Door de accijnsverhoging zal dit verergeren. Bovendien blijft het niet bij een inning van 50 miljoen euro: tegen 2020 moet deze maatregel 250 miljoen euro opbrengen.”

Ook de timing zint Comeos niet: “De regering wil de accijnsverhoging op alcohol in werking laten treden vanaf 1 november. Het is voor ons onmogelijk om alle prijzen op drie weken tijd aan te passen. De folders voor de kerstperiode liggen nu al vast”, aldus Michel. “De regering heeft de mond vol van administratieve vereenvoudiging, maar confronteert ons nu met een onmogelijke administratieve last.”

Wat daarbij voor extra frustratie zorgt, is het gevoel onvoldoende betrokken geweest te zijn bij de gesprekken die aan de beslissing voorafgingen: “Eind juli beloofde de regering dat deze maatregelen tot stand zouden komen via overleg met de betrokken sectoren. Zij is haar belofte niet nagekomen: over deze accijnsverhoging is niet één keer serieus overleg geweest. De regering plant in de toekomst ook een gezondheidstaks. Wij willen opnieuw aandringen om hierover samen rond de tafel te gaan zitten”, besluit Michel.

Ook FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, liet al weten niet gelukkig te zijn met de nieuwe taks op gesuikerde dranken. “Met de nieuwe taks treft de regering de voedingsindustrie, net de enige industriële sector die de voorbije tien jaar jobs in België wist te houden”, zo klaagt FEVIA. “Na de verpakkingstaks, de kilometerheffing en met een duur statiegeldsysteem in de stijgers is dit opnieuw een bittere pil voor een sector die blijft investeren in jobs en innovatie.”

Volgens FEVIA dreigt ook deze taks de competitiviteit van de sector aan te tasten zonder een echte oplossing te bieden. Een taks die één ingrediënt en één productcategorie viseert zal grensshoppen en substitutie-aankopen bevorderen maar niet bijdragen tot een betere volksgezondheid. FEVIA pleit daarom voor meer overleg en voor een breed gezondheidsbeleid “waarbij alle betrokkenen hun verantwoordelijkheid opnemen”.

“We begrijpen dat de regering werk wil maken van een taksshift en de gezondheid wil bevorderen, maar stellen serieus vragen bij de manier waarop dit gebeurt,” aldus Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA. “De voedingsindustrie investeerde vorig jaar een recordbedrag van 1,3 miljard euro in ons land en ook dit jaar kondigden tal van Belgische voedingsbedrijven bijkomende investeringen in werkgelegenheid en onderzoek aan. We hopen dan ook dat de regering nu snel werk zal maken van een echt en breed gezondheidsbeleid, zoals minister De Block deze week aankondigde. De voedingsindustrie is bereid om mee te werken aan echte oplossingen, maar vraagt om meer overleg en een visie op de lange termijn.”

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek