nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

12.06.2018 Telers spelen in op honger naar zachtfruit

Dankzij hun zonnige karakter, geapprecieerde smaak en gezonde imago blijft de populariteit van aardbeien, bessen, frambozen,… stijgen. Belgische telers zetten dan ook sterk in op zachtfruit. Ze investeren in technologische vernieuwingen en passen hun bedrijfsstrategieën aan. BelOrta, de grootste fruit- en groenteveiling van ons land, zette recent enkele trends met betrekking tot de zachtfruitproductie op een rijtje.

De aardbei blijft uiteraard hét zomerfruit bij uitstek. Afgelopen seizoen produceerden de BelOrta-telers 10,5 miljoen kilogram aardbeien. Daarom genereert dit product, binnen de categorie zachtfruit, duidelijk de grootste omzet op de veiling. Traditioneel worden aardbeien vooral in volle grond en open lucht geteeld, maar BelOrta ziet het areaal van dit systeem jaar na jaar dalen ten voordele van de productie onder bescherming. Ook de teelt op stelling of substraat wint aan populariteit. Op die manier zijn de aardbeien minder vatbaar voor bodemgerelateerde problemen. Bovendien biedt deze methode meer mogelijkheden om de voeding van de planten te sturen en maakt ze het werk ook comfortabeler. 

Daarnaast investeerden sommige aarbeiproducenten in glazen serres voorzien van verlichting. Zo kunnen consumenten voor langere tijd van aardbeien genieten. Vorig seizoen was dit fruit bij BelOrta beschikbaar van maart tot en met december. Hoewel Elsanta al meer dan 30 jaar het absolute toonaangevende aarbeiras is, zien we, vooral in volle grond, toch ook wel wat nieuwe variëteiten zoals de Elegance en de Malling Centenary opduiken.

De productie van frambozen bij BelOrta-telers steeg tussen 2014 en 2018 van 51,8 naar 72,3 hectare. Dat is een toename van 40 procent. De volledige teelt gebeurt onder bescherming. Daarnaast blijkt productie op substraat erg in de lift te zitten. Meer dan 80 procent van de frambozen wordt geteeld in potten. Zo kan de oogst beter gespreid en de teelt eenvoudiger gestuurd worden. Op enkele jaren tijd groeide het Kwanza-ras uit tot de hoofdvariëteit bij BelOrta. De veiling biedt frambozen aan van april tot november.

De afgelopen vijf jaar steeg de braamproductie bij BelOrta met maar liefst 157%. Het areaal werd van 9,6 hectare in 2014 uitgebreid naar 24,7 hectare in 2018. Daarnaast is deze fruitsoort ook veel langer beschikbaar, namelijk van april tot en met december. Deze evolutie is te danken aan investeringen in verwarmde serres, het volledig overgaan op een beschermde teelt, de stijging van teelten op substraat en de keuze voor geavanceerde opkweek- en bewaartechnieken. Op de veiling blijft Loch Ness al enkele jaren het belangrijkste braamras.

De populariteit van het ‘superfood’ blauwe bes is niet te stoppen. Daarom is dit fruit ook gedurende een langere periode beschikbaar. Dit werd mogelijk door te werken met vroege tot late variëteiten en te investeren in verwarmde glasteelt op substraat. De productie steeg tussen 2014 en 2018 met 30 procent (van 33,9 tot 44,1 hectare). De productie van rode bessen steeg nog sterker, met name met 36 procent. In 2014 voorzagen de BelOrta-telers nog 21,5 hectare voor deze fruitsoort. Dit jaar betreft het areaal al 29,2 hectare. Rode bessen afkomstig van een vroege teelt onder glas zijn beschikbaar vanaf mei. Daarna zijn ze vooral afkomstig uit traditionele grondteelten. Binnen de bessoorten zet de stekel- of kruisbes de sterkste productiestijging neer. De laatste vijf jaar steeg het areaal met 37 procent, van 9 tot 12,3 hectare.

Hoewel de kersenbomen bij uitstek in volle grond staan, gebeuren er toch aanzienlijke investeringen. De laatste jaren worden namelijk steeds meer plantages overkapt. Dat is het geval voor 15 procent van alle BelOrta-plantages. Sommige telers combineren de overkapping met een insectennet. Door een aantal verschillende kersensoorten te combineren, kunnen de producenten ongeveer 6 weken lang oogsten. Om de kersen zo lang mogelijk vers te houden kiest BelOrta ervoor om ze te hydrokoelen.

Producenten stellen zich dynamisch op en passen hun bedrijf aan om beter in te spelen op de honger naar zachtfruit. Binnen dit segment bestaat volgens BelOrta ook een groot potentieel voor bioproducten. 

Bron: BelOrta News

Volg VILT ook via