Ter Beke boekt mooi resultaat ondanks omzetdaling

Ter Beke, de Belgische producent van vleeswaren en bereide gerechten, heeft vorig jaar zijn omzet net onder 400 miljoen euro zien zakken. De daling is het gevolg van een aantal ingrepen in de divisie vleeswaren. In de divisie bereide gerechten is de bladzijde van het paardenvleesschandaal helemaal omgedraaid. Ondanks de omzetdaling kon het bedrijf wel zijn nettowinst met ruimt 31 procent opkrikken. Daarmee komt de voedingsgroep uit op een vergelijkbaar resultaat met 2012, het jaar voor het paardenvleesschandaal in alle hevigheid losbarstte.
27 februari 2015  – Laatste update 14 september 2020 14:29
Lees meer over:

Ter Beke, de Belgische producent van vleeswaren en bereide gerechten, heeft vorig jaar zijn omzet net onder 400 miljoen euro zien zakken. De daling is het gevolg van een aantal ingrepen in de divisie vleeswaren. In de divisie bereide gerechten is de bladzijde van het paardenvleesschandaal helemaal omgedraaid. Ondanks de omzetdaling kon het bedrijf wel zijn nettowinst met ruimt 31 procent opkrikken. Daarmee komt de voedingsgroep uit op een vergelijkbaar resultaat met 2012, het jaar voor het paardenvleesschandaal in alle hevigheid losbarstte.

Ter Beke boekte in 2014 een omzet van 399,7 miljoen euro, een daling met 1,8 procent tegenover 2013. De daling komt op rekening van de divisie vleeswaren. Daar werden een aantal minder rendabele producten stopgezet. Eind 2013 werd bijvoorbeeld de productie van gedroogde en gezouten vleeswaren in de vestiging bij Herstal beëindigd, waarbij een twintigtal banen verloren ging. De maatregelen deden de omzet van de vleeswarendivisie met 3,3 procent achteruitgaan.

Ook in de andere afdeling van Ter Beke, de afdeling van de bereide gerechten, werd het productengamma geoptimaliseerd. Daar leidde dat niet tot een omzetdaling. De omzet ging er integendeel met 1,8 procent op vooruit. Daarmee is het paardenvleesschandaal, dat in 2013 vooral de lasagneverkoop zwaar trof, nu volledig verleden tijd. De verschillende ingrepen hebben wel de rendabiliteit van Ter Beke verbeterd. Ondanks de omzetdaling, kon het bedrijf de nettowinst met ruim 31 procent opkrikken tot 8,1 miljoen euro. Die komt daarmee te liggen in de buurt van het resultaat van 2012, het jaar voordat het paardenvleesschandaal losbarstte.

Het voedingsbedrijf wil dit jaar verder focussen op "de rendabiliteit van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie", zo klinkt het. Het verwacht een beter resultaat dan in 2014. Ter Beke is vooral bekend van merken als Come a Casa en L'Ardennaise.

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Beeld: CKMedia Promotions

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek