Test-Aankoop en stad Gent lanceren restorestje

Een doggy bag heet voortaan restorestje. Via de nieuwe naam wil initiatiefnemer Test-Aankoop komaf maken met het taboe rond het meenemen van etensresten op restaurant. In de strijd tegen voedselverspilling wil de stad Gent een voortrekkersrol spelen in het project door 5.000 gelijknamige doosjes uit te delen en een digitale kaart te lanceren waarop alle restaurants te zien zijn die gebruikmaken van het restorestje.
22 januari 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:29
Lees meer over:

Een doggy bag heet voortaan restorestje. Via de nieuwe naam wil initiatiefnemer Test-Aankoop komaf maken met het taboe rond het meenemen van etensresten op restaurant. In de strijd tegen voedselverspilling wil de stad Gent een voortrekkersrol spelen in het project door 5.000 gelijknamige doosjes uit te delen en een digitale kaart te lanceren waarop alle restaurants te zien zijn die gebruikmaken van het restorestje.

Restorestje, zo zal de doggy bag in Vlaanderen heten. Via de nieuwe naam hoopt Test-Aankoop dat het meenemen van overschotten van eten op restaurant steeds meer ingeburgerd zal geraken. In de strijd tegen voedselverspilling – we gooien jaarlijks een derde van ons voedsel weg – zette Test-Aankoop vorig jaar in samenwerking met de stad Gent een campagne op om een Nederlandse naam te vinden voor het Engelse doggy bag. Kanshebbers waren nagenieter, overdoos en verspil-me-nietje, maar uiteindelijk werd het dus restorestje. Met het restorestje kan de restaurantgast eten dat op het bord blijft liggen gewoon mee naar huis nemen.

De nieuwe naam werd door Test-Aankoop en Gents schepen voor Milieu en Klimaat Tine Heyse (Groen) voorgesteld in restaurant Du Progres op de Korenmarkt in Gent. Test-Aankoop zal nu zoveel mogelijk restaurants aanspreken om het restorestje mee te promoten. De stad Gent zelf lanceert een digitale kaart waarop alle restaurants zullen te zien zijn die gebruikmaken van het restorestje. Dat zijn er op dit moment al 46. In een eerste fase zullen er 5.000 gelijknamige doosjes worden uitgedeeld. Gent zal ze gratis verdelen aan de restaurants, met een fietskoerier. De restaurants die meedoen, krijgen een sticker op hun raam.

Het Voedselagentschap steunt het initiatief en benadrukt dat de consument zelf volledig verantwoordelijk wordt voor de voedselveiligheid zodra hij/zij de resten van zijn maaltijd meeneemt. Duidelijke richtlijnen voor de consument staan op de doos. Ook HoReCa Vlaanderen juicht het initiatief toe, maar hoopt wel dat er eerst een duidelijk wettelijk kader wordt gecreëerd: "Wanneer het eten in de doggybag bijvoorbeeld te lang of niet koel bewaard wordt en slecht wordt, mag het niet zo zijn dat de restauranthouder daar aansprakelijk voor is."

Beeld: gent.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek