nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

21.12.2017 Test-Aankoop wil geen misleidend fruit op voedseletiket

Test-Aankoop stoort zich al lang aan voedingsverpakkingen waarop aantrekkelijk en gezond ogend fruit wordt afgebeeld, terwijl er in realiteit maar een uiterst kleine fractie fruit in het product zit. De consumentenorganisatie heeft dan ook een peiling gedaan bij 1.000 personen over dit onderwerp en de resultaten zijn duidelijk: twee derde van de respondenten vindt dergelijke verpakkingen effectief misleidend en vraagt om verpakkingen die duidelijker aangeven hoeveel fruit het product exact bevat.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop stelt op geregelde tijdstippen vast dat voedingsfabrikanten consumenten proberen te misleiden via al te aantrekkelijke verpakkingen. Volgens de wet mogen fruit en andere gezonde ingrediënten zowel in woorden als in afbeeldingen op de verpakking worden aangebracht indien ze effectief voorkomen in het voedingsproduct. Ook moet het percentage fruit weergegeven worden in de ingrediëntenlijst.

“Spijtig genoeg interpreteren fabrikanten deze regels in hun eigen voordeel door een minimale hoeveelheid fruit toe te voegen om zo de consument om de tuin te leiden met een ‘fruitige’ verpakking”, hekelt Test-Aankoop. “Eén simpele framboos toevoegen, is voldoende om ze op de verpakking te mogen afbeelden, zelfs al is de smaak, de kleur en de geur hoofdzakelijk afkomstig van aroma’s.” Voor Test-Aankoop is het onaanvaardbaar dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet door een misleidende verpakking en dus niet kan voortbouwen op de info die hij op het product ziet.

De organisatie voelt zich gesterkt door de resultaten van een eigen bevraging bij 1.000 mensen. Het is niet zo dat de consument zich massaal voor de gek laat houden want iets meer dan de helft van de respondenten schat de werkelijke hoeveelheid fruit in een product juist in, of nog kleiner dan de werkelijkheid. Twee op de drie bevraagden stelt echter ook dat deze praktijk hen stoort. Een bijna even groot aantal vindt dat Test-Aankoop moet blijven pleiten voor een correcte etikettering op de voorzijde van het etiket. De verbruikersorganisatie zegt de boodschap duidelijk begrepen te hebben en geeft te kennen zijn strijd voor juiste en transparante verpakking voort te zetten.

Meer info: Test-Aankoop

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Test-Aankoop

Volg VILT ook via