Unieke Colruyt-samenwerking geeft bio-areaal boost

Bio vind je tegenwoordig in alle supermarkten, maar het is Colruyt dat met biosupermarktketen Bio-Planet en een ruim assortiment bioproducten onder het huismerk Boni Selection Bio misschien wel het verst staat in het bioverhaal. Om dat leiderschap in de verf te zetten lanceert de supermarktketen een nieuwe promotiecampagne en presenteert het een nieuwe, rechtstreekse vorm van samenwerking met bioproducenten om zo het bio-areaal een duw in de rug te geven.
29 mei 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:45
Lees meer over:

Bio vind je tegenwoordig in alle supermarkten, maar het is Colruyt dat met biosupermarktketen Bio-Planet en een ruim assortiment bioproducten onder het huismerk Boni Selection Bio misschien wel het verst staat in het bioverhaal. Om dat leiderschap in de verf te zetten lanceert de supermarktketen een nieuwe promotiecampagne en presenteert het een nieuwe, rechtstreekse vorm van samenwerking met bioproducenten om zo het bio-areaal een duw in de rug te geven. 

West-Vlaanderen is 20 hectare biologische landbouwgrond rijker. Om zijn areaal uit te breiden heeft het sociale tuinbouwbedrijf De Lochting in Roeselare een flinke oppervlakte omgeschakeld, een proces dat twee jaar duurt. Colruyt sprong in de bres door tijdens de omschakelingsperiode de afname te garanderen van de producten in omschakeling tegen een hogere aankoopprijs. De producten kwamen onder de merknaam Boni Selection – met de vermelding ‘in omschakeling’ – in de rekken bij verschillende winkels van de Colruyt Group.

"De vraag naar bioproducten blijft stijgen", aldus Rony Neufkens, afdelingschef Aankoop Groenten en Fruit. "Niet alleen bij Bio-Planet, maar ook bij Colruyt en OKay. Daarbij gaat onze voorkeur naar biogroenten van eigen bodem. Al is dat niet altijd evident. In België zijn er vooral kleine bioboeren, en zij kunnen niet altijd voldoen aan onze vraag", verklaart Rony. "Met De Lochting werken we al meer dan vijftien jaar samen, van bij de opening van de eerste Bio-Planet in Kortrijk. Toen de vzw in 2016 besloot om zijn biogronden uit te breiden en ons om hulp vroeg, waren we meteen enthousiast."

“Colruyt Group investeert al meer dan 20 jaar actief in het aanbod van bioproducten in haar supermarkten”, aldus nog Neufkens. “De samenwerking met De Lochting groeide uit tot een hecht partnerschap dat ons toelaat om meer lokale bioproducten in onze winkelrekken te leggen en het aanbod en volume goed af te stemmen op de vraag van onze klanten en de seizoenen. Het partnerschap biedt De Lochting meer financiële zekerheid en mogelijkheid tot groei, Colruyt Group een blijvend kwalitatief bio-aanbod, en het maakt de consumenten bewuster van de rijkdom van onze lokale bioteelt en de inspanningen die een omschakeling vergt.”

In 2017 groeide de verkoop van bioproducten in de winkelformules van Colruyt Group met 8,4 procent, waarmee het boven de algemene marktgroei van 6 procent zit. 90 procent van de bioverkoop wordt gerealiseerd via Bio-Planet en Colruyt, maar de online-verkoop is aan een sterke opmars bezig. Colruyt is van plan die groei te bestendigen door actief te participeren in de ontwikkeling van lokale biolandbouw, onder meer via specifieke samenwerkingsovereenkomsten zoals die met De Lochting. “Dit smaakt naar meer, naargelang er zich mogelijkheden voordoen”, aldus Neufkens over soortgelijke toekomstplannen. “Al hoeden we ons voor overproductie. Je ziet in de gangbare sector waartoe dat leidt.”

Voor de verdere groei van bio mikt Colruyt Group op de expansie van de Bio-Planet supermarkten tot 50 winkels aan een ritme van 3 à 4 nieuwe winkels per jaar. In de Colruyt-winkels steeg het assortiment Boni Selection Bio het afgelopen jaar met 15 procent tot 280 referenties. Naast die referenties liggen er nog zo’n 100-tal nationale biomerken in de Colruyt-winkels, om zo aan de noden en verwachtingen van verschillende types klanten te voldoen. Negen op de tien Belgen kocht het afgelopen jaar minstens één keer bio, één op de tien Belgen koopt wekelijks bio. De nieuwe Biotiful-campagne moet de Colruyt-klant verleiden nog meer voor bio te kiezen. 

“Wij zien dit niet zomaar als een zakelijke relatie, eerder als een hechte samenwerking”, reageert ook Dirk Lammertyn, algemeen directeur bij De Lochting. "Wij helpen mensen die niet op de gewone arbeidsmarkt terechtkunnen. 18 jaar geleden startte de vzw met een bescheiden moestuin ('lochting' in het West-Vlaams) in Roeselare. Intussen is die tuin uitgegroeid tot 55 hectare biolandbouwgrond en stelt De Lochting 150 mensen tewerk. Dat zijn vooral mensen zonder diploma of met een beperking.” 

Beeld: Colruyt

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek