nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

03.05.2017 Vaak weinig fruit in product met fruit op verpakking

Slechts een op de vijf producten met een prominente afbeelding van fruit op de verpakking bevat minstens 50 procent fruit. In zeven procent van de gevallen zat er zelfs helemaal geen fruit in. Dat blijkt uit een studie van Freshfel, de Europese associatie voor verse groenten en fruit, waarbij 188 producten uit 33 Europese landen werden onderzocht. Freshfel vraagt dan ook een strengere controle en een regel die afbeeldingen van fruit verbiedt op verpakkingen die minder dan 50 gram fruit per 100 gram bevatten.

Van de 188 onderzochte producten met een afbeelding van fruit op de verpakking bleek slechts een vijfde minstens 50 procent fruit te bevatten, terwijl er in 7 procent zelfs helemaal geen fruit zat. Voor het overige vond men in 34 procent van de verpakkingen minder dan 10 procent fruit en in nog eens 34 procent tussen 11 en 50 procent fruit. “Een groot aantal voedingsproducenten lapt de EU-doelstelling om consumenten niet te misleiden dus aan zijn laars. EU-verordeningen laten immers niet toe om afbeeldingen, grafieken en symbolen te gebruiken die de consument op het verkeerde been zetten”, stelt Freshfel.

In de studie werd ook de groente- en fruitconsumptie onderzocht in de 28 Europese lidstaten. De laatst beschikbare cijfers, van 2014, tonen aan dat een Europeaan dagelijks gemiddeld 353 gram verse groenten en fruit per persoon consumeert. Dat is een stijging van 1,6 procent in vergelijking met 2013 en lichte stijging in vergelijking met het gemiddelde van de voorgaande vijf jaar (2009-2013). “Het is het tweede jaar dat de consumptie van verse groenten en fruit licht stijgt. Dat is een hoopvol signaal voor de sector van de verse groenten en fruit”, meent Freshfel.

In 2014 aten Europese consumenten gemiddeld 192 gram fruit en 161 gram groenten per dag. Daarmee blijft de gezamenlijke consumptie van groenten en fruit nog steeds onder de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 400 gram. “De negatieve trend van het begin van de eeuw wordt stilaan omgebogen. Fruit en groenten worden stilaan weer populair bij de Europese consumenten. Naast de toegenomen kwaliteit en diversiteit van verse producten, zorgt ook de grotere focus van consumenten op gezonde voeding, op versheid en op vegetarische voeding voor een boost in de consumptie”, zegt Philippe Binard, directeur-generaal van Freshfel.

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via