VILT zet landbouwimago in de kijker op Agribex

Dinsdag start landbouwbeurs Agribex met een professionele dag. Vanaf woensdag tot en met zondag kan het grote publiek zich in de Expohallen in Brussel vergapen aan de nieuwste landbouwmachines. Het grote getuig voor loonwerkers en akkerbouwers is de blikvanger maar er is ook kleiner gerief voor veehouders, tuinaannemers en groenvoorzieners. VILT is terug te vinden in de centrale hal 5, waar je als bezoeker niet alleen machines maar ook een groot aantal dienstverleners kan spotten. Agribex wordt zes dagen lang onze uitvalsbasis voor het redactiewerk. Op vrijdag presenteren we de resultaten van onze vijfjaarlijkse imago-enquête, en iedere dag kunnen beursbezoekers quizzen met een gepersonaliseerde gevelplaat als inzet.
4 december 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:43

Dinsdag start landbouwbeurs Agribex met een professionele dag. Vanaf woensdag tot en met zondag kan het grote publiek zich in de Expohallen in Brussel vergapen aan de nieuwste landbouwmachines. Het grote getuig voor loonwerkers en akkerbouwers is de blikvanger maar er is ook kleiner gerief voor veehouders, tuinaannemers en groenvoorzieners. VILT is terug te vinden in de centrale hal 5, waar je als bezoeker niet alleen machines maar ook een groot aantal dienstverleners kan spotten. Agribex wordt zes dagen lang onze uitvalsbasis voor het redactiewerk. Op vrijdag presenteren we de resultaten van onze vijfjaarlijkse imago-enquête, en iedere dag kunnen beursbezoekers quizzen met een gepersonaliseerde gevelplaat als inzet.

Van 5 tot en met 10 december vindt in Brussel het grootste overdekte landbouwsalon van de Benelux plaats. Nagenoeg alle hallen van Brussels Expo worden ingenomen door toeleveranciers van de landbouw en groenvoorziening. De nieuwe beursindeling die de organisatoren van Agribex in 2015 invoerden, blijft behouden. Zes hallen worden voorbehouden voor landbouwmechanisatie: hallen 4, 5, 6, 7, 9 en 11. Wie op zoek gaat naar stallenbouwers, voederfabrikanten, geneticabedrijven en leveranciers van staluitrusting moet in hal 1 of 3 zijn. Daar worden ook de veeprijskampen gehouden. Hal 8 en de Patio verzamelen alle standen uit de sectoren tuin en groene zones.

Waar Agriflanders (Gent) en Agridagen (Ravels) mikken op een publiek van vooral veehouders oefent Agribex de meeste aantrekkingskracht uit op akkerbouwers en loonwerkers. De beurs wordt georganiseerd door de Belgische federatie van toeleveranciers Fedagrim, en richt zich in eerste instantie naar professionelen maar ook de consument is welkom om poolshoogte te nemen van moderne landbouwtechnologie. Op de 70ste editie worden ruim 100.000 bezoekers verwacht. De vorige editie in 2015 sloot af met bijna 106.000 bezoekers. Agribex bezet met meer dan 320 exposanten ruim 60.000 m² expositieruimte, iets minder dan in 2015. Vanuit de veehouderij was er gezien de crisis in een aantal deelsectoren iets minder interesse.

In de aanloop naar Agribex hielden de organisatoren een 'roadshow'. Door een samenwerking met warenhuisketen Carrefour kreeg de consument op de plaats van zijn voedingsaankopen informatie over de productiewijze ervan. Een enquête uit augustus leerde de Agribex-organisatie dat landbouwer, na arts en leraar, één van de beroepen is die de consument het meeste vertrouwen inboezemt. De kennis van het grote publiek over landbouw is echter gering. De consument erkent dat hij weinig voeling heeft met de sector.

VILT presenteert aanstaande vrijdag de resultaten van het eigen vijfjaarlijkse onderzoek naar het landbouwimago. Het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw peilt in samenwerking met Universiteit Gent al 20 jaar naar het landbouwimago bij een representatief panel van circa 1.000 Vlamingen. De vragenlijst laat een vergelijking doorheen de tijd toe, maar speelt tezelfdertijd ook in op actuele maatschappelijke vragen. Heeft natuur voorrang op landbouw? Is de omvang van de Vlaamse veestapel te groot? Behandelt een veehouder zijn dieren met respect? Kortom, hoe denkt de Vlaming over landbouw en hoeveel appreciatie heeft hij voor landbouwers?

Bij het eerste imago-onderzoek in 1997 kwam aan het licht dat 44 procent van de Vlamingen landbouw negatief percipieerde. Vanaf 2002 kwam er een kentering. De sector en vooral de boer zelf kregen een stuk meer krediet van de Vlaming. Een tendens die zich in 2007 en 2012 voortzette. Intussen zijn we opnieuw vijf jaar verder, zijn de begrippen ‘duurzaamheid’ en ‘klimaatverandering’ stevig ingeburgerd en werden de boeren geconfronteerd met sterk fluctuerende prijzen. Grote vraag is dus of de positieve trend zich in die omstandigheden kon doorzetten…

Niet eerder dan de persvoorstelling worden alle resultaten van de enquête onthuld, al krijgen beursbezoekers reeds een voorproefje op de stand van VILT. Een aantal opvallende opinies bepalen het uitzicht van de VILT-stand en laten zich raden in de quiz. De inzet van de quiz is dezelfde als tijdens Agriflanders vanwege de fijne reacties die er toen kwamen op de gepersonaliseerde gevelplaten. Iedere beursdag krijgen de tien beste en snelste deelnemers een roestvrij stalen plaat van 20 bij 30 centimeter cadeau. Daarop passen de familienamen van het landbouwersgezin met daaronder een sober en treffend of net grappig en leuk onderschrift: beestige boeren, koeknuffelaars, varkensvrienden, boeren in hart en nieren, … Zo’n kwinkslag maakt het leuker dan de gouden naamplaat van de dokter of notaris uit het dorp. Om de positieve reacties bij het grote publiek is het VILT net te doen.

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek