Vlaamse boeren verkopen producten op Boeren Marché

Landbouwers uit de Groene Rand rond Brussel verkopen voortaan elke vrijdagnamiddag hun verse producten op de ‘Boeren Marché’ aan mensen die wonen en werken in de hoofdstad. Deze nieuwe boerenmarkt is een onderdeel van het project ‘Brussel LUST’. “In de Vlaamse rand zorgen maar liefst 1.500 boeren voor een ongelofelijk aanbod aan verse producten. Vlaams-Brabant ligt als het ware als een grote moestuin rond Brussel. Via deze boerenmarkt kunnen zij inspelen op de stijgende vraag naar lokale of biologische voeding vanuit Brussel”, vertelt Monique Swinnen, Vlaams-Brabants landbouwgedeputeerde.
3 mei 2019  – Laatste update 4 april 2020 15:47
Lees meer over:

Landbouwers uit de Vlaamse rand rond Brussel verkopen voortaan elke vrijdagnamiddag hun verse producten op de ‘Boeren Marché’ aan mensen die wonen en werken in de hoofdstad. Deze nieuwe boerenmarkt is een onderdeel van het project ‘Brussel LUST’. “In de Vlaamse rand zorgen maar liefst 1.500 boeren voor een ongelofelijk aanbod aan verse producten. Vlaams-Brabant ligt als het ware als een grote moestuin rond Brussel. Via deze boerenmarkt kunnen zij inspelen op de stijgende vraag naar lokale of biologische voeding vanuit Brussel”, vertelt Monique Swinnen, Vlaams-Brabants landbouwgedeputeerde.

“Vroeger vertrok er elke dag een boerentram richting Brussel om de hoofdstad dagelijks te voorzien van vers voedsel. Vandaag bestaat deze praktijk niet meer. Nochtans is Brussel met haar 1,2 miljoen inwoners en duizenden pendelaars een interessante afzetmarkt voor de producten van de vele actieve land- en tuinbouwbedrijven in de rand rond Brussel”, vertelt Swinnen. Daarom sloegen een aantal partners, zoals Steunpunt Korte Keten, BioForum, Innovatiesteunpunt en de provincie Vlaams-Brabant een jaar geleden de handen in elkaar met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om de vraag van Brusselse consumenten naar lokale, duurzaam geteelde voedingsproducten te matchen met het aanbod van lokale landbouwers uit de Groene Gordel.

Eén van de pijlers van Brussel LUST is het in kaart brengen van mogelijke vermarktingskanalen en waar nodig nieuwe kanalen uitwerken. De lancering van Boeren Marché past binnen deze pijler en is meteen ook het eerste initiatief dat binnen het project Brussel LUST wordt gerealiseerd. Elke week zullen 15 hoeveproducenten uit de Groene Rand rond Brussel hun producten te koop aanbieden op de site Tour & Taxis van 12 tot 17 uur. Het aanbod bestaat uit een ruime keuze aan seizoensgroenten en -fruit, hoevezuivel, brood, honing en ambachtelijke producten op basis van lokale ingrediënten.

Toen Extensa, de ontwikkelaar van Tour & Taxis, contact opnam met Steunpunt Korte Keten om zijn site aan te bieden als locatie voor een boerenmarkt, kwam de Boeren Marché al gauw in een stroomversnelling. Het steunpunt ging op zoek naar land- en tuinbouwers in de rand van Brussel om mee in het project te stappen. In totaal werden 15 hoeveproducenten bereid gevonden om elke week naar de hoofdstad af te zakken met hun verse producten. Het gaat om boeren actief in het Brusselse, op een aantal kilometer van Brussel, maar soms ook verder.

Eén van hen is Marie-Paule Heymans uit Anderlecht. “Wij hebben een gemengd landbouwbedrijf met melkvee en akkerbouw in Anderlecht, op een boogscheut dus van hier. Thuis op de hoeve verkopen we al langer melk, eieren en aardappelen. Deze markt geeft ons de kans om ook mensen te bereiken die niet op ons bedrijf geraken”, vertelt ze. Naast de producten die ze thuis verkoopt, brengt ze ook aardbeien mee die op het bedrijf van haar dochter en schoonzoon in Gaasbeek worden geteeld.

“We hebben een aantal voorwaarden opgelegd voor deelname aan onze boerenmarkt”, zegt Clara Moeremans van het Steunpunt Korte Keten. “Zo mogen er maximaal twee tussenschakels tussen de producent en de consument zitten. Daarnaast zoeken we producenten die in een straal van 50 kilometer rond Brussel gevestigd zijn, al maken we wel een uitzondering als we voor bepaalde producten geen teler vinden in die straal.” Daarnaast is het ook belangrijk dat de producent zelf de prijs voor zijn producten bepaalt. “En we vragen ook dat er ruimte is om het verhaal van de producent te brengen op het verkooppunt”, aldus Moeremans.

Steven Rosseel van Extensa, de ontwikkelaar van Tour & Taxis, wijst erop dat er ook een ‘raad van boeren’ werd opgericht. “Deze raad wordt betrokken in alle beslissingen die er over Boeren Marché moeten genomen worden. Ik denk daarbij bijvoorbeeld over hoe we onze markt organiseren, welke producenten worden toegelaten tot de markt, enz.”

De initiatiefnemers zijn alvast enthousiast over het brede aanbod dat op de markt te verkrijgen is. “We hebben hier een hele reeks fantastische producten uit eigen land. Het wordt tijd dat we terug wat trotser worden op onze Belgische producten”, stelt Rosseel. Ook gedeputeerde Swinnen is ervan overtuigd dat Boeren Marché alle troeven in handen heeft om er een ongelofelijk succes van te maken.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek