nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

14.12.2017 VLAM preekt de passie voor voedingswaren van bij ons

Een nieuwe voorzitter en bestuursploeg, meer middelen dan vorig jaar en een aangepaste baseline die de passie voor landbouw- en voedingsproducten van bij ons uitschreeuwt: VLAM is helemaal klaar om in 2018 promotie te voeren voor al het lekkere van eigen bodem. “In een heel rationele en polariserende wereld, waar voeding vereenzelvigd wordt met de wetenschappelijke (en andere) opinies daaromtrent, is de boodschap dat je van voeding ook gewoon moet durven genieten”, zegt voorzitter Guy Vandepoel. Dat genieten moet weliswaar met mate gebeuren, zoals ook de promotie voor groenten, fruit maar evengoed vlees rekening houdt met de aanbevelingen omtrent een evenwichtige maaltijd.

Nergens ter wereld is de kloof tussen toprestaurants en ‘doorsnee’ eethuizen zo klein. Ook thuis bereidt de Vlaming lekkere gerechten met zorg en vakmanschap. De verklaring is eenvoudig. Wij eten niet om te leven. Eten is leven. Onze tafelcultuur is overal te proeven. Je merkt het zelfs in het straatbeeld dat vervuld is van authentieke frituren en hippe foodtrucks. Een maaltijd is maar zo smakelijk als de ingrediënten waaruit ze bestaat. We telen hier niet elk ingrediënt, maar alles wat we zelf produceren is onvervalste wereldtop. Producten uit Vlaanderen staan bekend om hun kwaliteit, eigenheid, versheid en smaak. Onze hopscheuten en grijze garnalen zijn zelfs volstrekt uniek.

De typisch Vlaamse bescheidenheid, waarbij we liever dwepen met de Franse en Italiaanse keuken in plaats van al het lekkers van eigen bodem in de verf te zetten, lijkt eindelijk plaats te maken voor meer culinair zelfbewustzijn. We citeerden hierboven uit het Vlaams Culinair Manifest, een initiatief van Toerisme Vlaanderen, dat daar een mooi voorbeeld van is. Je merkt het ook aan de promotie die de Belgische voedingsindustrie maakt onder de noemer ‘Food.be – Small country, great food’. De hele wereld kent België voor zijn chocolade, bier en frietjes, producten waar we terecht fier op mogen zijn. Maar we hebben ook ‘verborgen kampioenen’: producten waarmee we in binnen- en buitenland het verschil maken maar die niet altijd de erkenning krijgen die ze verdienen.

Het nieuwe jaarprogramma (2018) van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing leest ook als een ode aan de Vlaamse eetcultuur en het vakmanschap dat voor landbouw- en voedingsproducten zorgt met internationale faam. “Waarom zou je kiezen voor ingevoerde producten als het allerbeste hier in al zijn diversiteit gekweekt, geteeld en bereid wordt door absolute vakmensen met passie en fierheid voor hun product”, zo verwoordt VLAM-directeur Frans De Wachter het. De boodschap is eenvoudig: wat je ook kiest, kies van bij ons. Of het nu over bier, vlees, fruit of iets anders gaat, de beste kwaliteit vind je gewoon hier, in eigen land.

Ondanks de eenvoud van die boodschap wordt ze soms fout begrepen, en gaan pleitbezorgers van ‘minder vlees’ promotiespots zoals voor rundvlees (bekijk hier “Belbeef – gegarandeerd, goed gesoigneerd”) afschilderen als een oproep om méér vlees te eten. Ook de meer recente campagne rond de culinaire klassieker steak-friet viel niet bij iedereen in de smaak. Er kwam kritiek op omdat het de gezondheidsaanbeveling zou ondermijnen dat we best met zijn allen wat minder vlees zouden eten.

“We voeren geen platte commerce”, windt VLAM-voorzitter Guy Vandepoel er geen doekjes om. “Promotie voeren voor vlees of voor andere landbouwproducten gebeurt met respect voor het wettelijk kader inzake gezondheid en duurzaamheid. Met de aanbevelingen van de (vernieuwde) voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven houden we wel degelijk rekening. Herinner je de flexivoor-campagne die de diversiteit op een bord in de verf zette.” Vandepoel is voorzitter sinds juni, en voert een volledig vernieuwde bestuursploeg aan. Tezelfdertijd zijn de missie, visie en strategie van het promotieorgaan aangepakt. Nog meer dan vroeger gaat VLAM de trots omtrent landbouw- en voedingsproducten ‘van bij ons’ cultiveren. De nieuwe baseline luidt dan ook: “Passie voor producten van bij ons.”

De decretale opdracht uit 2004 – de marketing verzorgen van de producten van de Vlaamse landbouw, tuinbouw, visserij en voedingssector – was nog altijd waarheidsgetrouw maar verdiende een beter verpakte boodschap. “We kiezen voor nabijheid, voor vakmensen van om de hoek want dat vakmanschap is een garantie op kwaliteit”, zegt Vandepoel. Met ‘van bij ons’ en ‘kwaliteit’ noemt hij twee krachtlijnen uit het VLAM-jaarprogramma voor 2018. Het derde is ‘genieten’, en daar waren we dit artikel mee begonnen.

De komende dagen gaan we in detail in op het VLAM-jaarprogramma.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via