nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

17.04.2020 Vlaming duikt in de keuken met producten van bij ons

De coronacrisis heeft een impact op wat we eten. Dat is niet meer dan logisch gezien we met z’n allen veel meer thuis zijn. Onderzoek van VLAM toont aan dat de Belgen vandaag meer achter de potten staan en dan vooral kiezen voor eerder traditioneel samengestelde maaltijden. Producten die vaker thuis gegeten worden zoals aardappelen, brood en kaas zitten in de lift. Bovendien kiezen mensen meer voor binnenlandse producten en voor steun aan onze boeren. 80 procent geeft aan dat de landbouw respect verdientvoor de voedselvoorziening tijdens deze crisis.
 
Het onderzoek wijst uit dat thuisverbruik sterk aan belang wint. Op een gemiddelde dag tijdens de coronacrisis eet 86 procent een zelfbereide warme maaltijd in vergelijking met 72 procent voor de crisis. Take away & home delivery dalen van 7 naar 4 procent en slagen er dus niet in het wegvallen van het buitenshuisverbruik te compenseren.

Meer mensen koken zelf en zijn vaker online op zoek naar kookinspiratie. Omdat we vaker zelf koken, stijgt bovendien het verbruik van de zogenaamde klassieke driecomponentenmaaltijd. Concreet betekent dit: aardappelen met groenten en vis of vlees. Maar liefst 17 procent van de ondervraagden uit de iVox-studie geeft aan vandaag te kiezen voor meer traditionele Belgische gerechten.

We voelen ons solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. “Maar liefst 76 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen”, vertelt Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM. “80 procent geeft aan dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61 procent zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33 procent aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.”

De angst om besmet te raken zit er goed in. “Dat heeft ook een effect op hoe we winkelen”, gaat Driesen verder. “We gaan minder vaak naar de winkel en kopen per keer grotere hoeveelheden aan.” Het onderzoek wijst uit dat Belgen met de grotere aankopen hun gedrag niet beschouwen als hamsteren, maar wel genoeg voorraad willen inslaan om een week door te komen. 32 procent van de bevraagden geeft aan vaker te kiezen voor producten die langer houdbaar blijven. We kopen vaker diepvriesgroenten of groenten in blik of bokaal, verpakt vlees en eieren. Maar ook de verse producten zitten in de lift. “Zo noteren we sinds 9 maart gemiddeld een wekelijks volumestijging in de aankopen van verse aardappelen en aardappelproducten met 24 procent, van eieren met 24 procent, van zuivel met 20 procent, van verse groenten met 19 procent, van vers vlees en gevogelte met 17 procent, met voor de meeste versproducten een piek tijdens week 11 en week 12 van de crisis”, aldus Driesen.
 
Omdat de horeca zijn deuren heeft moeten sluiten, stijgen de aankopen van verse voeding. “Maar het onderzoek wijst ook uit dat er wat verschuivingen zijn in wat er in totaliteit aangekocht en klaargemaakt wordt”, vertelt Driesen. “Waar voor de crisis 28 procent van de bevraagden aangaven op een gemiddelde weekdag gekookte aardappelen te eten, doet 36 procent dat tijdens de crisis.”

Ons frietje met frikandel of vleeskroket eten we liever in de frituur dan thuis. Daar waar op een gemiddelde weekdag voor de crisis 27 procent aangaf te kiezen voor frietjes, doet nu nog 18 procent dit tijdens de lockdown. Ook het verbruik van vleessnacks kent een beduidende daling van 8 procent voor de crisis naar 3 procent tijdens de crisis.

Belgen kiezen ten slotte vaker voor ontbijtgranen en boterhammen met sneetjes kaas, smeerkaas of boter.

Alle kookplatformen boomen. Lekkervanbijons.be, gespecialiseerd in recepten met producten van eigen bodem, ziet het bezoekersaantal met 40 procent stijgen, net geen anderhalf miljoen Vlamingen gingen er sinds de start van lockdown al op zoek naar kookideeën. Kindvriendelijke en eenvoudige recepten zoals pannenkoeken, een zachtgekookt eitje of varkenshaasje in de oven zijn de grote winnaars.

“De cijfers van de studies in opdracht van VLAM tonen aan dat de Belgen vaker in de potten roeren, vers koken en vaker kiezen voor lokale voeding”, besluit Driesen. “Hier bundelen we de speciaalzaken die momenteel geopend zijn. Daarmee willen we iedereen aanmoedigen om te blijven kiezen voor lekkers van bij ons om zo onze landbouwers een hart onder de riem te blijven steken.”

Bron: Eigen verslaggeving

Volg VILT ook via