nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

11.06.2020 Voedingsindustrie toont ambitie voor postcorona herstel

Na een recordjaar qua investeringen, jobs, omzet, export en binnenlandse verkoop in 2019 treft de coronacrisis ook de Belgische voedingsindustrie zwaar. Het wegvallen van de horeca, foodservice en export zorgde intussen voor een gemiddelde omzetdaling van 30 procent en liefst 1 op 3 voedingsbedrijven kampen met liquiditeitsproblemen. Toch ziet Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, potentieel voor economisch herstel, al zal dat er niet vanzelf komen. De sector vraagt dan ook steun om de verkoop op de binnenlandse markt aan te trekken, de internationale handel te versterken en te investeren in de #FoodHeroes, die met de nodige voorzorgsmaatregelen op post bleven tijdens de coronacrisis.
“De voorbije maanden stonden in het teken van ‘flatten the curve’. Nu is het moment aangebroken voor ‘reverse the curve’: de economische curve moet terug omhoog”, vertelt Fevia voorzitter Jan Vander Stichele hoopvol. “Als grootste industriële sector en werkgever van ons land hebben we de ambitie om uit het dal te kruipen. Onze voedingsbedrijven toonden de voorbije jaren, onder meer met veel investeringen, dat ze de Belgische economie vooruit helpen. Maar veel van die bedrijven zijn zwaar getroffen en verdienen nu zelf de steun om de omgekeerde curve te realiseren.”

Na een tegenvallend 2018 gingen de knipperlichten in 2019 opnieuw op groen voor de Belgische voedingsindustrie. Het contrast tussen 2020 en vorig jaar kon niet groter zijn volgens Fevia CEO Bart Buysse: “2019 was voor onze voedingsindustrie een recordjaar op alle vlakken met een omzet van 55 miljard euro, een stijging met 5,9 procent. Onze bedrijven investeerden voor 1,8 miljard euro, meer dan welke sector ook en ze zorgden voor 1888 nieuwe jobs. Op 5 jaar tijd nam de werkgelegenheid trouwens met 10 procent toe. Bovendien trok vorig jaar de binnenlandse verkoop, na jaren stagnering, opnieuw aan met bijna 10 procent.”
 
De export, al jaren de groeimotor van de Belgische voedingsindustrie, steeg vorig jaar met 2,5 procent tot 27 miljard euro. Meer dan de helft (54%) van de uitvoer gaat nog steeds naar onze buurlanden, maar vooral op verre markten worden Belgische voeding en dranken steeds populairder. De Verenigde Staten zijn de uitschieter met 770 miljoen euro export, een stijging met 12 procent, maar ook China (247 miljoen euro, +9%), Japan (191 miljoen euro, +6%), Canada, met dank aan het CETA-verdrag (156 miljoen euro, +15%) en Saudi-Arabië (151 miljoen euro, +25%) deden het goed. Dranken, diepgevroren aardappelproducten, chocolade en zuivelproducten zijn de belangrijkste exportproducten buiten de EU.

#FoodHeroes in een essentiële sector
 
De voedingssector kon als essentiële sector blijven doorwerken tijdens de coronacrisis, mede dankzij de inspanningen van de vele #FoodHeroes, maar toch kregen de bedrijven klappen. Uit bevragingen bij de leden van Fevia blijkt dat 1 op de 3 voedingsbedrijven vandaag met liquiditeitsproblemen kampt en dat drie vierde van de investeringen op zijn minst werden uitgesteld. De kosten gingen de hoogte in, onder meer door de vele investeringen in voorzorgsmaatregelen en beschermingsmateriaal, maar voedingsbedrijven rekenden zelf die kosten niet door. Eind april diende 70 procent van de bedrijven een aanvraag in voor tijdelijke werkloosheid als gevolg van het coronavirus, goed voor 30 procent van de werknemers.
“De sluiting van horeca en foodservice, in combinatie met de daling van de export, zorgde voor een terugval van de omzet met gemiddeld 30 procent”, aldus Vander Stichele. “De heropening van de horeca is dus goed nieuws voor de vele voedings- en drankenbedrijven die van de ene op de andere dag hun verkoop zagen wegvallen. Onze bedrijven zorgden in moeilijke omstandigheden voor de voedselbevoorrading en voor onze #FoodHeroes. Nu is het tijd om voor onze bedrijven te zorgen.”

#ReverseTheCurve
 
fevia-reversethecurve-3x3-788.jpg
 
Buysse roept beleidsmakers op om voedingsbedrijven op drie vlakken te ondersteunen met in totaal 9 maatregelen. "We moeten de ambitie hebben om uit het dal te klauteren, aan economisch herstel te werken en de curve om te draaien. De voedingsindustrie heeft bewezen een potentiële motor van economisch herstel te zijn, maar die motor zal niet vanzelf aanslaan."

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Fevia

Volg VILT ook via