VR-bril is nieuwste wapen in de strijd tegen melk

De advertentie van BE Vegan met de boodschap ‘Melk is dodelijk voor kalfjes’ is uit het straatbeeld in Gent en Antwerpen verdwenen. Donderdagavond werden de trams van De Lijn ontdaan van de stickers. Kersvers landbouwminister Hilde Crevits liet via Twitter weten dat ze geen fan is van anti-campagnes, “en al zeker niet over melk”. In het regeerakkoord wordt een lans gebroken voor “een niet-polariserend debat” over landbouw. Dat belooft een moeilijke te worden want daags na de heisa rond de tramstickers kondigde Bite Back aan dat dierenrechtenactivisten in drie grote Vlaamse steden voorbijgangers een VR-bril zullen aanbieden “zodat ze kunnen ervaren hoe het is om een melkkoe te zijn”.
4 oktober 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:51
Lees meer over:

De advertentie van BE Vegan met de boodschap ‘Melk is dodelijk voor kalfjes’ is uit het straatbeeld in Gent en Antwerpen verdwenen. Donderdagavond werden de trams van De Lijn ontdaan van de stickers. Kersvers landbouwminister Hilde Crevits liet via Twitter weten dat ze geen fan is van anti-campagnes, “en al zeker niet over melk”. In het regeerakkoord wordt een lans gebroken voor “een niet-polariserend debat” over landbouw. Dat belooft een moeilijke te worden want daags na de heisa rond de tramstickers kondigde Bite Back aan dat dierenrechtenactivisten in drie grote Vlaamse steden voorbijgangers een VR-bril zullen aanbieden “zodat ze kunnen ervaren hoe het is om een melkkoe te zijn”.

De Lijn was zich schijnbaar van geen kwaad bewust. Pas toen boze boeren massaal zelf lieten blijken dat de ‘veganismelobby’ hen zwaar schoffeert met de misleidende boodschap dat melk dodelijk is voor kalfjes, begon het bij de openbare vervoersmaatschappij te dagen. Met een korte mededeling liet De Lijn donderdag weten dat de veelbesproken advertentiecampagne voor plantaardige alternatieven en vooral tegen melk “in onderling overleg met de adverteerder” werd stopgezet. Als reden wordt gegeven dat de campagne door bepaalde bevolkingsgroepen als kwetsend werd ervaren, “wat niet strookt met de deontologische code”.

Je hoeft er maar de Twitter-account van de voorzitters van Boerenbond en het Algemeen Boerensyndicaat op na te slaan om te weten wie erg boos was. “Gedegouteerd door deze stigmatiserende en polariserende tramactie vol misleidende en foute info. En verbouwereerd dat De Lijn zich hiertoe leent”, schreef Sonja De Becker. Hendrik Vandamme leidt eruit af dat geldgewin boven ethiek gaat bij de Vlaamse vervoersmaatschappij en overheidsinstelling De Lijn. “Nochtans schreef de nieuwe Vlaamse regering net in haar regeerakkoord dat de polarisering weg moet uit onze samenleving”, voegt hij er aan toe.

Via hetzelfde sociale medium liet voogdijminister Lydia Peeters hen weten dat De Lijn de advertentiecampagne stopzet om de polarisering ongedaan te maken. “Melk is goed voor elk”, liet de nieuwe Vlaamse minister van Landbouw optekenen. Hilde Crevits voegde er nog aan toe dat ze geen fan is van anti-campagnes, “en al zeker niet over melk”.

In het regeerakkoord van Open Vld, CD&V en N-VA staat expliciet dat de landbouwsector de vele uitdagingen moet kunnen aangaan “in een niet-polariserend debat, op basis van objectieve parameters en uitgaande van de realiteit in Vlaanderen”. De landbouworganisaties willen niet liever want met acties als ‘#Boerentrots’ (Boerenbond) en ‘Boer zkt respect’ (Algemeen Boerensyndicaat) maken ze impliciet duidelijk dat het maatschappelijk debat niet altijd even respectvol verloopt.

Voor andere organisaties lijkt het niettemin moeilijk om de eigen boodschap te verkopen zonder boeren voor het hoofd te stoten. Neem nu de actiegroep Bite Back. Op de dag dat De Lijn zijn medewerking aan de vegan-advertentie introk, hadden dierenrechtenactivisten post gevat bij FrieslandCampina in Aalter om te vragen “waar die 150.000 kalfjes gebleven zijn”. En op Werelddierendag (4 oktober) stuurde de organisatie een persbericht uit ter aankondiging van ‘publieksvriendelijke sensibiliseringsacties’ in drie grote steden: Gent, Hasselt en Leuven.

Wat voorbijgangers daar afgelopen zaterdag van gemerkt hebben? Ze zagen activisten die grote fotoborden droegen van “moederkoeien en hun verdwenen kalfjes om aandacht te vragen voor de vergeten slachtoffers van de zuivelindustrie”. En ze kregen een virtual-reality-bril aangeboden “om zelf te ervaren hoe het is een melkkoe te zijn, van je geboorte tot je laatste dag”. Bite Back bood mensen ook proevertjes aan van 100 procent plantaardige alternatieven voor zuivel.

Beeld: Bite Back

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek