nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

26.07.2019 Waalse bioboeren zien afzetmarkt in eigen regio groeien

Naar aanleiding van de landbouwbeurs van Libramont laat handelsfederatie Comeos weten dat bioproducten steeds meer in de smaak vallen van Belgische consumenten. Wallonië trekt in zijn landbouwbeleid sterk de kaart van bio, en omgekeerd lust ook de consument er pap van. Het Belgische marktaandeel bio bedraagt voor verse producten 4 procent. In Wallonië kiest de consument net iets vaker voor bio (6%) en dat is goed nieuws volgens Dominique Michel, CEO van Comeos: “In een jaar tijd is het aantal speciaalzaken in Wallonië bijna verdubbeld. We zien ook de opkomst van de ‘convenience stores’ in de steden die uitgebreid ruimte vrijmaken in de rekken voor bioproducten.”

De Belgische statistiekdienst Statbel publiceerde recent nog een brochure waaruit bleek dat bio vooral in Wallonië hoge ogen gooit. Van het Belgische bio-areaal van 89.000 hectare is meer dan 81.000 hectare over de taalgrens gelegen. Dat heeft niet alleen te maken met een verschil in landbouwbeleid – Wallonië trekt met nog meer overtuiging de kaart van bio – maar ook met ‘natuurlijke handicaps’ in Vlaanderen en een verschil in specialisatie. Hier zijn nieuwkomers in de sector vaak CSA-boeren die op een kleine lap grond een grote verscheidenheid aan groenten telen. Een gangbare rundveehouder die zijn veestapel en gronden omschakelt naar bio doet het bio-areaal meteen met enkele tientallen hectaren toenemen. Daarvan zijn er meer voorbeelden in Wallonië omdat de stap voor hen kleiner is. Een Waalse melk- of vleesveehouder die vooral gras teelt, hoeft zich immers geen zorgen te maken over mechanische onkruidbestrijding in maïs- en andere akkerteelten.

Uit de brochure ‘Kerncijfers Landbouw’ van Statbel kan je opmaken dat Wallonië veel meer biologische runderen (100.825 in 2018) huisvest en ook meer biologische varkens (11.025) en biologische leg- en vleeskippen (3.087.000). Het verschil in aantal biologische bedrijven is kleiner, maar er zijn nog altijd ruim drie keer meer Waalse bioboeren (1.742) dan Vlaamse bioboeren (514). Het laatste weekend van juli vindt traditiegetrouw de landbouwbeurs van Libramont plaats, waar de Waalse landbouw zijn beste beentje voorzet en specifiek naar de biosector de nodige aandacht gaat. Handelsfederatie Comeos lijkt zich daar erg bewust van want aan de vooravond van de beurs publiceerden ze een aantal cijfers die illustreren dat de Waalse consument almaar vaker kiest voor bio. “Bioproducten die ze vinden in de supermarkten”, voegt Comeos er aan toe.

Supermarkten en gespecialiseerde bioketens zoals Bio-Planet hebben een totaal marktaandeel van maar liefst 92 procent in de verkoop van bio. De totale bestedingen van bioproducten zijn in 2018 met 15 procent gestegen ten opzichte van 2017. Voor de verse bioproducten is dat zelfs met 18 procent. In ons land bedraagt het marktaandeel bio voor verse producten 4 procent, en kiest de consument in Wallonië nog net iets vaker (6%) voor bio. Supermarkten maken dat ook makkelijker. Acht jaar geleden bedroeg het aanbod bio maar de helft van wat je vandaag in de winkelrekken vindt. Groenten, fruit en zuivel zijn de meest verkochte bioproducten. “We verwachten dat de verkoop van biologische zuivelproducten fors zal toenemen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.

De sectorfederatie stelt ook een nog vlottere samenwerking in het vooruitzicht. “Zo willen een aantal retailers samen met landbouwers en molenaars een platform oprichten om meer Belgische biobloem te produceren en in de winkelrekken te krijgen. Het is een win-winsituatie voor beide partijen”, besluit Dominique Michel. “De boer is zeker van zijn afzetmarkt, maar ook de handelaar weet dat hij voldoende stock zal hebben.”

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via