nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

28.09.2016 Welzijn van konijnen ligt nu in handen van de consument

Boerenbond doet een oproep aan de consument om in de winkel heel bewust te kiezen voor vlees van parkkonijnen. De benaming ‘parkkonijn’ verwijst naar konijnen die diervriendelijker gehuisvest werden in een groot hok met comfortabele kunststof vloer, ruimte om te schuilen en materiaal om op te knagen. VILT meldde eerder al dat de belangrijkste retailers zich engageren voor een correct gebruik van de benaming parkkonijn, wat neerkomt op vlees van konijnen afkomstig van kwekers en slachthuizen die het lastenboek ‘CodiplanPLUS Parkkonijn’ volgen. Nu is de consument aan zet.

Al twee jaar vind je vlees van ‘parkkonijnen’ in de winkelrekken. Dit is vlees van konijnen die diervriendelijker gehuisvest worden. De konijnenparken als alternatief voor de kooien met een vloer van draadgaas zijn het resultaat van een stappenplan dat in 2012 uitgewerkt werd binnen de Federale Raad van Dierenwelzijn. Daarin zetelen zowel overheidsdiensten, wetenschappers, landbouworganisaties als dierenrechtenorganisaties. Het stappenplan werd vertaald in een Koninklijk Besluit dat in 2014 ingang vond. Sindsdien hebben vleeskonijnenhouders hun huisvesting omgeschakeld, uitgezonderd de bedrijfsleiders die recent investeerden in verrijkte kooien of zinnens zijn te stoppen voor 2020.

Een park is een groot hok voor minimaal 20 konijnen met meer ruimte per konijn, uitgerust met een comfortabele kunststofvloer, een opspringplatform en voorzien van schuilmogelijkheden en knaagmateriaal. Kortom, een groter hok met veel meer comfort dan in kooihuisvesting. Voor de kweker is deze vorm van huisvesting arbeidsintensiever en duurder dan de klassieke kooien. Hij heeft dus een hogere prijs voor het vlees nodig. Daarom is het belangrijk dat de consument op de winkelvloer het onderscheid kan maken tussen nog traditioneel gehouden konijnen en konijnen uit nieuwe parken.

De benaming ‘parkkonijn’ exclusief reserveren voor deze laatste, maakt dit duidelijk. In de winkelrekken is namelijk ook konijnenvlees van buitenlandse (Franse) origine terug te vinden. Geen enkel ander Europees land heeft tot hiertoe gelijkaardige welzijnsverplichtingen opgelegd zodat de Belgische konijnensector de huisvesting in parken graag gewaarborgd ziet. De garantie dat alle parkkonijnen effectief uit de juiste huisvesting komen, wordt gegeven door het tracerings- en certificeringssysteem, CodiplanPLUS Parkkonijn. Zowel konijnenhouders als slachthuizen dienen dit te volgen. Twee slachthuizen in België, namelijk Lonki uit Temse en Van Assche uit Deinze, lieten zich reeds certificeren.

Vijf warenhuisketens, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl, verbonden zich via een engagementsverklaring om enkel konijnen, gehouden en geslacht volgens CodiplanPLUS Parkkonijn of een minimum gelijkwaardig certificeringssysteem, de benaming ‘parkkonijn’ of afgeleiden daarvan te laten dragen op de winkelvloer. Misleidende benamingen zijn niet langer toegelaten. “Dankzij samenwerking is de keten er dus in geslaagd om binnen de afgesproken termijn konijnen op een meer diervriendelijke manier te kweken. De warenhuisketens verbinden zich er toe om op de winkelvloer duidelijk het onderscheid te tonen. Nu is de consument aan zet om ook resoluut voor parkkonijn te kiezen”, stellen de partners.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Boerenbond

Volg VILT ook via