Wereldmelkdag: 9 op de 10 vinden zuivel onmisbaar

Op 1 juni vierden we Wereldmelkdag en dat wordt ook gesmaakt in ons land. Negen op de tien Vlamingen vinden dat zuivel een basisingrediënt is van onze eetcultuur. Volgens acht op de tien past zuivel binnen een gezond voedingspatroon, zo blijkt uit een rondvraag van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.
1 juni 2020  – Laatste update 14 september 2020 14:54
Op 1 juni vierden we Wereldmelkdag en dat wordt ook gesmaakt in ons land. Negen op de tien Vlamingen vinden dat zuivel een basisingrediënt is van onze eetcultuur. Volgens acht op de tien past zuivel binnen een gezond voedingspatroon, zo blijkt uit een rondvraag van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.
Meer dan de helft van de Vlaamse gezinnen consumeert dagelijks zuivel. Vooral gezinnen met kinderen (92%) hebben altijd melk in huis. Piekmomenten waarop de Vlaming een melkproduct consumeert zijn 's ochtends, bij het ontbijt, en 's avonds, als ingrediënt bij het koken.
 
Melk, boter of kaas worden beschouwd als "veelzijdig, gezond en lekker". De vaakst gebruikte zuiveltoepassingen blijven bakboter, smeerboter, melk in de koffie, kaas en yoghurt en de drie meest favoriete zijn kaas, yoghurt en roomijs.
 
De coronacrisis zorgt ook voor opmerkelijke extra steun en respect voor de inlandse producenten en handelaars: 7 op 10 Vlamingen (76%) geven aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen, 8 op 10 (80%) vinden dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop ze tijdens de crisis ons blijven voorzien van voedsel en 6 op 10 (61%) zeggen zich nu meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot hechten 3 op de 10 Vlamingen (33%) vandaag meer belang aan de inlandse herkomst van voeding dan voor de coronacrisis.
 
Bioboeren die hun producten rechtstreeks op de boerderij verkopen, kregen de voorbije weken veel meer volk over de vloer. “Sinds enkele maanden zien wij onze verkoop ongelooflijk toenemen”, vertellen Hilde en Seppe, uitbaters van een bioboerderij in Gooik. “Mensen gaan op zoek naar producten van lokale productie. Ze hebben er nu ook de tijd voor. Met de kinderen naar de lokale boeren om verse karnemelk en yoghurt te kopen, is een leuke uitstap geworden voor vele families en daar genieten wij ten volle van. Wij hopen alvast dat deze tendens zich verder blijft voortzetten.”
 
Tijdens de lockdown werd ook veel meer thuis gekookt en gegeten (9 op de 10 in plaats van 7 op de 10 voordien). Melk was zelfs één van de producten die aan het begin van de lockdown werd gehamsterd -de verkoop steeg met de helft- en dus als onmisbaar wordt beschouwd.
 
Wereldmelkdag werd twintig jaar geleden door de VN-Voedsel - en Landbouworganisatie (FAO) in het leven geroepen om het belang van melk als voedingsbron in de verf te zetten.

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek