nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

30.05.2016 Wereldmelkdag opnieuw dag van actie en sensibilisering

Op woensdag 1 juni wordt naar jaarlijkse gewoonte Wereldmelkdag gevierd, een traditie die in 2001 in het leven werd geroepen door Wereldvoedselorganisatie FAO. Dierenartsen Zonder Grenzen maakt van de gelegenheid gebruik om het belang van de veehouderij voor familiale landbouwgezinnen in Afrika te benadrukken. VLAM op zijn beurt lanceert op Wereldmelkdag een nieuwe melkcampagne. En Boerenbond besteedde in Boer&Tuinder afgelopen vrijdag al aandacht aan de precaire situatie waarin onze eigen melkveehouders vandaag verkeren. “De huidige melkprijs dekt slechts bij 14 procent van de melkveehouders de kosten”, klinkt het.

Dierenartsen Zonder Grenzen voert al enkele jaren actie op Wereldmelkdag, om aandacht te vragen voor het belang van de veehouderij in de strijd tegen armoede en honger in Afrika. “Meer dan een half miljard mensen in ontwikkelingslanden is afhankelijk van de veeteelt. De dieren zorgen er voor melk, voor inkomsten en voor mest”, klinkt het. Toch kan het beter, want de melkproductie van Afrikaanse koeien is erg laag en tijdens het melken, bewaren, transporteren en bewerken lopen nog te vaak dingen fout, waardoor de melk onvoldoende de consument in de steden bereikt. “Die neemt daardoor zijn toevlucht tot melkpoeder, geïmporteerd vanuit het Westen aan een prijs waartegen de lokale boeren nauwelijks kunnen concurreren”. 

Door in te zetten op een betere diergezondheid en de lokale melkophaling en –verwerking te optimaliseren, hoopt de organisatie deze scheve situatie recht te trekken. Ze vraagt daarbij steun van de bevolking, maar ook van de Belgische overheid. “Die heeft beloofd om vanaf 2015 15 procent van haar officiële ontwikkelingshulp te besteden aan landbouw, maar is die belofte nog niet nagekomen. We hopen dat de overheid dit engagement in de toekomst toch zal behouden en na zal komen, onder meer door te investeren in de familiale melkproductie in Afrika.”

Om die oproep kracht bij te zetten, laat Dierenartsen Zonder Grenzen Manneken Pis verkleed als Afrikaanse veehouder op Werelmelkdag opnieuw melk plassen. Daarnaast zal een dierenarts uit Niger getuigen over het belang van melk voor de Nigerese bevolking, en kunnen voorbijgangers gratis melk van Fairebel proeven, het merk van de Belgische coöperatie Faircoop. Tot slot wordt net als vorig jaar een Cowfiewedstrijd georganiseerd. Wie een selfie met koe en de hashtag #cowfie post op de Facebookpagina van de organisatie (voor 17uur), maakt kans op een bon van Oxfam-Wereldwinkels. 

Dierenartsen Zonder Grenzen is niet de enige organisatie die Wereldmelkdag aangrijpt om actie te voeren. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) lanceert die dag haar nieuwe melkcampagne ‘Wat is jouw #MelkMoment?’. Bij die campagne hoort een video, een insert in Metro en heel wat inspirerende content (bv. recepten) die verspreid zal worden via sociale media. De focus zal liggen op de veelzijdigheid van melk, maar ook op haar voedzaamheid (‘Kracht van de natuur’).

“Drie glazen (450 ml) melk of melkproducten blijft de gemiddelde aanbevolen hoeveelheid (ADH) melk. Voor jongeren tussen 12 en 18 jaar en 60-plussers bedraagt die zelfs vier glazen of 600 ml. Drie glazen leveren 68 procent van de ADH calcium, 58 procent van de ADH vitamine B2, 36 procent van de ADH vitamine B12, enzovoort, en dat voor maar 200 kcal of 10 procent van de aanbevolen dagelijkse energie-inname”, is de boodschap.

Boerenbond besteedde afgelopen week in Boer&Tuinder al aandacht aan melk, door te benadrukken dat de Belgische melkveehouderij te kampen heeft met één van de zwaarste crisissen van de voorbije decennia. Uit berekeningen van de landbouworganisatie blijkt dat de rentabiliteit in het eerste kwartaal van 2016 daalde tot 68,6 procent van de referentieperiode 2004-2006, het laagste niveau sinds meer dan 10 jaar.

Zowel lage melkprijzen als stijgende kosten liggen daarbij aan de basis. De lage prijzen zijn het gevolg van een terugval in de wereldwijde vraag naar zuivelproducten en een toename van de melkproductie. In China viel de vraag terug tot op de niveaus van voor 2014, de Russische boycot verstoorde de Europese kaasmarkt en de export naar olie-exporterende landen viel terug. In 2015 werd bovendien in de belangrijkste melkproducerende regio's bijna 6 miljard liter meer melk geproduceerd dan in 2014, terwijl ook dat jaar de productie al sterk gestegen was. De belangrijkste reden voor de stijging in productie is het wegvallen van het Europese melkquotum eind maart vorig jaar.

De kosten ten slotte stegen de afgelopen 10 jaar met bijna 30 procent. “De huidige melkprijs dekt hierdoor bij slechts 14 procent van de melkveehouders nog de kosten”, klinkt het. En dat sleept zo al anderhalf jaar aan, terwijl de crisis in 2009 ongeveer een jaar duurde. “Bovendien lijkt het erop dat de bodem nog niet is bereikt, want de melkprijs daalde afgelopen maand nog eens met 0,7 euro”, waarschuwt Boerenbond.

BioForum ten slotte maakt van Wereldmelkdag gebruik om haar campagneweek over biologische zuivel en eieren, die loopt van 4 tot 12 juni, nogmaals aan te kondigen. Het is de eerste golf van de nieuwe, driejarige campagne, waarbij telkens een andere subsector een week lang in de picture zal worden gezet. “Vlak voor de aftrap van onze campagneweek, vragen wij aandacht voor lokale en eerlijke biologische melk en zuivel. Koeien en geiten die op ruime weides buiten grazen, weinig medische behandelingen ondergaan en biologisch voeder krijgen: dat is de stevige basis van de biologische veehouderij. Biologische melkveehouders bewijzen elke dag dat een duurzame productie mogelijk is en dat verdient respect”, klinkt het. 

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Beeld: Dierenartsen Zonder Grenzen

Volg VILT ook via