nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

19.02.2020 Wereldwijd te weinig aandacht voor gezondheid kinderen

Geen enkel land beschermt de gezondheid van kinderen, hun omgeving en hun toekomst op adequate wijze. Zo blijkt uit een baanbrekend rapport van meer dan 40 deskundigen over de gezondheid van kinderen en adolescenten uit de hele wereld. Aantasting van het milieu, de klimaatverandering en oneerlijke marketingpraktijken die de consumptie van zwaar verwerkte fastfood, suikerhoudende dranken, alcohol en tabak bij kinderen in de hand werken, liggen aan de basis.

De 40 deskundigen werden in een commissie bijeen geroepen door de Wereldhandelsorganisatie (WHO), het Kinderfonds van de Verenigde Naties UNICEF en medisch tijdschrift The Lancet. Hun rapport ‘A Future fort he World’s Children’ bevat een wereldwijde index van 180 landen waarin de prestaties op het gebied van de ontwikkeling van kinderen worden vergeleken. Daarbij wordt rekening gehouden met maatstaven die een indicatie zijn voor de overleving en het welzijn van kinderen, zoals gezondheid, onderwijs en voeding, maar ook met indicatoren voor duurzaamheid, zoals uitstoot van broeikasgassen, billijkheid en inkomensverschillen.

“Na 20 jaar van verbeteringen in de gezondheid van kinderen en jongeren zien we nu dat de vooruitgang tot stilstand is gekomen en nadien ook ongedaan zal worden gemaakt”, stelt één van de experten. “Naar schatting lopen ongeveer 250 miljoen kinderen onder de vijf jaar in landen met een laag of gemiddeld inkomen het risico hun ontwikkelingspotentieel niet te bereiken. Maar nog zorgwekkender is dat elk kind wereldwijd nu wordt geconfronteerd met existentiële bedreigingen als gevolg van de klimaatverandering en commerciële druk.

De experten dringen erop aan dat landen hun aanpak van de gezondheid van kinderen en jongeren moeten herzien. “Dat is nodig omdat we niet alleen vandaag voor onze kinderen moeten zorgen. We moeten ook de wereld beschermen die ze in de toekomst zullen erven”, klinkt het.

Als er naar de index wordt gekeken van 180 landen, dan blijkt dat kinderen in Noorwegen, Zuid-Korea en Nederland de beste kans op overleven en op welzijn hebben. België staat op de achtste plaats en moet Frankrijk, Ierland, Denemarken en Japan nog laten voorgaan. De slechtste kansen zijn er voor kinderen in de Centraal-Afrikaanse Republiek, Tsjaad, Somalië, Zuid-Soedan en Sierra Leone. Met uitzondering van Afghanistan liggen de tien slechtst scorende landen allemaal op het Afrikaanse continent.

Opvallend is echter dat wanneer de experten rekening hielden met de CO2-uitstoot per hoofd van de bevolking, de lijst dan helemaal overhoop wordt gegooid. De landen uit de top drie bengelen dan plots onderaan: Noorwegen staat op nummer 156, Zuid-Korea zakt naar 166 en Nederland naar plaats 160. Elk van deze drie landen stoot 210 procent meer CO2 per hoofd van de bevolking uit dan hun doelstelling voor 2030. België staat op plaats 158. De Verenigde Staten, Australië en Saoedi-Arabië behoren tot de tien landen met de hoogste uitstoot.

In het rapport wordt ook gewezen op de onmiskenbare impact die schadelijke marketing heeft op de gezondheid van kinderen en jongeren. Er zijn aanwijzingen dat kinderen in sommige landen in één jaar alleen al maar liefst 30.000 advertenties op televisie zien. In de VS is de blootstelling van jongeren aan advertenties voor de e-sigaretten in twee jaar tijd bijvoorbeeld toegenomen met meer dan 250 procent. Zo worden maar liefst 24 miljoen jongeren bereikt.

Volgens de commissie heeft de zelfregulering van de industrie gefaald. Zo hebben studies in Australië, Canada, Mexico, Nieuw-Zeeland en de VS aangetoond dat zelfregulering de commerciële mogelijkheden om reclame te maken voor kinderen niet belemmerd heeft. In Australië bijvoorbeeld werden kinderen en jongeren op één jaar tijd blootgesteld aan 51 miljoen alcoholadvertenties tijdens sportwedstrijden die op tv werden uitgezonden. “En de realiteit kan nog erger zijn, want we hebben op dit moment geen zicht op reclame en algoritmes op sociale media die gericht zijn op kinderen”, luidt het.

“De blootstelling van kinderen aan commerciële marketing van junkfood en suikerhoudende dranken, wordt in verband gebracht met de aankoop van ongezond voedsel, overgewicht en obesitas. En roofzuchtige marketing wordt gekoppeld aan de alarmerende toename van obesitas bij kinderen”, klinkt het. Het aantal kinderen en jongeren met obesitas is gestegen van 11 miljoen in 1975 tot 124 miljoen in 2016. “Dat is dus een 11-voudige toename, met zware individuele en maatschappelijke kosten.”

De auteurs van het rapport roepen op tot een wereldwijde beweging die door en voor kinderen wordt aangedreven. “Van de klimaatcrisis tot obesitas en schadelijke commerciële marketing, kinderen over de hele wereld hebben te maken met bedreigingen die enkele generaties geleden nog onvoorstelbaar waren”, aldus Henrietta Fore, uitvoerend directeur van UNICEF. “Het is tijd om de gezondheid van kinderen terug in overweging te nemen en kinderen bovenaan de ontwikkelingsagenda van elke regering te plaatsen.” 

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: Unicef

Volg VILT ook via