Wil consument meer weten over zijn stukje varkensvlees?

Staat er in jouw gezin al eens varkensvlees op het menu? Hoeveel verorberen jullie dan? En heb je enig idee van de prijs van een varkensmignonette? Met enkele inleidende vragen wil landbouwonderzoeksinstituut ILVO weten wat voor ‘vlees’ ze in de kuip hebben. Wat de onderzoekers echt interesseert, is de behoefte van de consument aan informatie over zijn stukje vlees. “Er zijn veel mogelijkheden om informatie over het productieproces te ontsluiten, bijvoorbeeld via een QR-code op de verpakking. Alleen is het de vraag of de consument daarop zit te wachten”, motiveert ILVO-woordvoerder Greet Riebbels de enquête.
9 juli 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:42

Staat er in jouw gezin al eens varkensvlees op het menu? Hoeveel verorberen jullie dan? En heb je enig idee van de prijs van een varkensmignonette? Met enkele inleidende vragen wil landbouwonderzoeksinstituut ILVO weten wat voor ‘vlees’ ze in de kuip hebben. Wat de onderzoekers echt interesseert, is de behoefte van de consument aan informatie over zijn stukje vlees. “Er zijn veel mogelijkheden om informatie over het productieproces te ontsluiten, bijvoorbeeld via een QR-code op de verpakking. Alleen is het de vraag of de consument daarop zit te wachten”, motiveert ILVO-woordvoerder Greet Riebbels de enquête.

Het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek vraagt de medewerking van de consument voor een korte enquête over varkensvlees. Weer een enquête over vlees, dat klopt, maar ditmaal wil men niet achterhalen wat er in welke hoeveelheden op je bord ligt. “Los van de overtuigingen omtrent het eten van vlees, peilen we naar de behoefte van de consument om meer te weten over het vlees dat hij of zij koopt. Binnen de productieketen is vlees traceerbaar, maar je kan ook meer informatie ontsluiten voor de consument”, vertelt ILVO-woordvoerder Greet Riebbels.

Die informatie kan – nu haast iedereen een smartphone heeft – beschikbaar worden gesteld via een QR-code op de verpakking, een specifieke app of een website. Eenvoudigweg de info op de verpakking plaatsen of in de winkel zichtbaar maken, blijft uiteraard ook een mogelijkheid. Steeds is de vraag of de consument daar wel op zit te wachten. Vandaag leert de verpakking van een stuk varkensvlees hem of haar iets over de prijs, de plaats van herkomst, de voedingswaarde en ingrediënten, de aanwezigheid van allergenen, de houdbaarheid, enz. Zouden ook interessant kunnen zijn, en mogelijk de aankoopbeslissing beïnvloeden: informatie over diergezondheid, huisvesting en dierenwelzijn in het algemeen.

Start hier de enquête.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek