Wordt Japan nieuwe afzetmarkt voor Limburgse peren?

De zoektocht naar nieuwe afzetmarkten voor Belgische peren werpt zijn vruchten af. Ook al zijn de onderhandelingen tussen het Federaal Voedselagentschap (FAVV) en Japan momenteel nog bezig, ziet het er naar uit dat de Limburgse conference-peren binnenkort naar Japan kunnen geëxporteerd worden. Dat staat te lezen in Het Belang van Limburg. “De Japanse markt is een interessante piste”, zegt Tony Derwael va BelExport. “Maar Japan kan de Russische markt niet goedmaken.”
24 oktober 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:52
Lees meer over:
De zoektocht naar nieuwe afzetmarkten voor Belgische peren werpt zijn vruchten af. Ook al zijn de onderhandelingen tussen het Federaal Voedselagentschap (FAVV) en Japan momenteel nog bezig, ziet het er naar uit dat de Limburgse conference-peren binnenkort naar Japan kunnen geëxporteerd worden. Dat staat te lezen in Het Belang van Limburg. “De Japanse markt is een interessante piste”, zegt Tony Derwael va BelExport. “Maar Japan kan de Russische markt niet goedmaken.”
De perensector in ons land beleeft moeilijke tijden sinds Rusland de boycot afkondigde, nu al vijf jaar geleden. Sindsdien is de zoektocht naar nieuwe afzetmarkten aan de gang. De Europese Unie en Japan sloten in de zomer van 2018 een omvangrijk vrijhandelsakkoord. Tijdens een handelsmissie in mei werd de toestemming gegeven om de conference-peren te importeren.
 
Het FAVV en Japan onderhandelen nu nog over de nodige garanties en certificaten. “Dat is de normale procedure”, zegt Liesbeth Van De Voorde van het FAVV aan Het Belang van Limburg. “De gesprekken met Japan lopen nog en zijn erg intensief. Om te kunnen exporteren, moeten de producten aan enkele strenge Japanse voorwaarden voldoen. Ze vragen ons bijvoorbeeld om producten te gebruiken die in Europa niet toegelaten zijn. Wij moeten dan weer bewijzen dat onze producten even goed zijn. Dat vergt heel wat diplomatie. Net daarom zijn er al drie medewerkers van ons naar Tokio geweest.”
 
Enkele vertegenwoordigers van de Haspengouwse fruitsector namen deel aan de handelsmissie, waaronder ook Tony Derwael van BelExport uit Borgloon. Hij ziet in de Japanse markt een interessante piste voor de toekomst. Maar door de slechte zomer teelden ze 20 procent minder conference-peren. “Ik denk dat we al wel snel kleine zendingen naar Japan moeten kunnen doen, om te kijken hoe de reacties zijn.”
 
De peren worden al 10 jaar verkocht op de Chinese markt, goed voor 10.000 ton of 3 procent van de totale productie. “Laten we dus stap per stap werken en beginnen met bijvoorbeeld 1.000 ton”, zegt Derwael. “Maar voor alle duidelijkheid: Japan kan de Russische markt zeker niet goedmaken. Wat wel interessant is: het fruit in Japan is peperduur. Voor een appel betaal je er al 1 euro.”
 
Zondag organiseert voetbalclub STVV ‘Japan Day’, waar Europarlementslid Hilde Vautmans het Limburgse fruit zal promoten bij de Japanse delegatie. “Europa heeft dit jaar nooit geziene budgetten, maar liefst 192 miljoen euro, vrijgemaakt voor de promotie van onze producten. De Japanners moeten snel onze appels en peren leren kennen”, aldus Vautmans.

Bron: Het Belang van Limburg

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek