Zuid-Koreanen smullen van Belgische voedingsproducten

Van 24 tot 28 maart vergezellen een 20-tal bedrijven uit de agro-voedingssector Koning Filip en Koningin Mathilde op staatsbezoek naar Zuid-Korea. De export van Belgische voeding en dranken is er aan een steile opmars bezig, goed voor een verdubbeling van de omzet op vier jaar tijd. “Zuid-Koreanen zijn traditioneel wantrouwig tegenover geïmporteerde voeding”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. “We gaan daarom tijdens het staatsbezoek met ons promotiemerk ‘Food.be – Small country. Great food.’ het imago van Belgische voeding en dranken in Zuid-Korea versterken en de groei verder stimuleren.”
22 maart 2019  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:46
Lees meer over:

Van 24 tot 28 maart vergezellen een 20-tal bedrijven uit de agro-voedingssector Koning Filip en Koningin Mathilde op staatsbezoek naar Zuid-Korea. De export van Belgische voeding en dranken is er aan een steile opmars bezig, goed voor een verdubbeling van de omzet op vier jaar tijd. “Zuid-Koreanen zijn traditioneel wantrouwig tegenover geïmporteerde voeding”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. “We gaan daarom tijdens het staatsbezoek met ons promotiemerk ‘Food.be – Small country. Great food.’ het imago van Belgische voeding en dranken in Zuid-Korea versterken en de groei verder stimuleren.”

De Zuid-Koreaanse markt toont veel groeipotentieel voor de Belgische voedingsindustrie. “De export kreeg de afgelopen jaren duidelijk een duwtje in de rug door het vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea”, klinkt het bij Fevia. “Op vier jaar tijd verdubbelde de omzet op deze markt tot 155 miljoen euro. Dit maakt van Zuid-Korea de vierde belangrijkste overzeese afzetmarkt voor de Belgische voedingsindustrie.”

Het aanbod van Belgische producten op de Koreaanse markt diversifieert ook. “Naast de klassieke exportkampioenen - de Belgische bieren en chocolade - doen ook Belgische zuivelproducten, koekjes, meel en mout, verwerkte groenten en fruit en zoetwaren het goed”, zegt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia.

Vlees was tot 2018 ons belangrijkste exportproduct. In reactie op de uitbraak van de Afrikaanse varkenspest, legde Zuid-Korea echter een importban voor Belgisch varkensvlees op. “De sector zal tijdens het staatsbezoek samen met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen contacten hebben met het oog op een heropening van deze markt.”

De Zuid-Koreaanse consument is zeer begaan met zijn gezondheid en kritisch rond geïmporteerde voeding. “De hoge kwaliteit van Belgische voeding en dranken boezemt ook kritische consumenten vertrouwen in”, weet Bart Buysse, CEO van Fevia. “Om die kwaliteit te blijven waarborgen, zet onze sector sterk in op innovatie. In 2017 werd de Belgische voedingsindustrie de grootste industriële investeerder van het land. De innovatieclusters Flanders’ FOOD en Wagralim zijn hierbij als drijvende kracht belangrijke partners.”

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek