nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

08.11.2017 Bourgeois ziet opportuniteiten op Indiase markt

Vlaams minister-president Geert Bourgeois is ervan overtuigd dat er "enorm veel opportuniteiten" zijn op de Indiase markt. Dat heeft de Vlaamse minister-president gezegd in New Delhi in de marge van het staatsbezoek van koning Filip en koningin Mathilde. India is de zevende handelspartner van Vlaanderen. Ook vorig jaar bracht Bourgeois al een bezoek aan India, vergezeld door Flanders Investment & Trade, om onder meer de export van appels en peren te promoten. 

Met een bevolking van meer dan 1,3 miljard mensen is India een reusachtige potentiële markt. Dat heeft ook de Belgische fruitsector al enige tijd begrepen. Belgische Fruitveiling (BFV) bijvoorbeeld werkt al meer dan tien jaar gestaag aan een groter marktaandeel in India voor Belgische appelen en peren. Tijdens het seizoen 2014-2015 werden de eerste grote ladingen appelen geëxporteerd, aangevuld met kleine volumes peren. In totaal ging het om 194.000 ton appelen en 22.000 ton peren.

"India is de grootste democratie ter wereld en heeft de grootste economische groei", weet ook minister-president Geert Bourgeois. Vlaanderen exporteert jaarlijks ongeveer ter waarde van 8 miljard euro naar India, vooral dan de diamantsector. "We willen die uitwisselingen nog consolideren. Maar tegelijk moeten we ook diversifiëren en daar zijn zeker enorm veel opportuniteiten." Volgens de Vlaamse minister-president liggen de prioriteiten van de Indiase premier Narendra Modi onder meer in de domeinen Cleantech, smart cities, landbouw en infrastructuur. "Dat zijn domeinen waar onze bedrijven ervaring hebben."

Ook het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) zet volop in op India. In 2006 bijvoorbeeld bedroeg het Europese aandeel in de Indiase import slechts 0,2 procent tegenover 9,5 procent in 2015. De belangrijkste EU-leveranciers van appels in India zijn Italië, België en Frankrijk. “Intussen loopt er een nieuwe aanvraag om ook onze conference-peer te introduceren aan de hand van een Europese promotiecampagne”, aldus VLAM. “Momenteel is deze peer nog relatief onbekend en zit de export van peren nog in de beginfase, maar er worden al inspanningen gedaan door onze exporteurs en veilingen.” 

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via