Tal van boze reacties op Duitse melk bij Lidl

De communicatie van Lidl dat het tijdelijk Duitse melk aanbiedt in zijn filialen omdat er op dit ogenblik geen Belgische melk verkrijgbaar is, is in het verkeerde keelgat geschoten van heel wat melkveehouders. “Net op een moment dat de melkprijs zwaar onder druk staat omdat het aanbod de vraag overtreft, komt de supermarktketen met deze uitleg. Shame on you, Lidl”, is maar één van de vele commentaren op sociale media. Volgens Lidl is dit het gevolg van de exponentiële stijging van de vraag naar melk waardoor de stock in een mum van tijd uitverkocht was. “De ongelukkige en foute klantencommunicatie in de winkel werd intussen verwijderd”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt.
12 mei 2020  – Laatste update 13 mei 2020 7:30
De communicatie van Lidl dat het tijdelijk Duitse melk aanbiedt in zijn filialen omdat er op dit ogenblik geen Belgische melk verkrijgbaar is, is in het verkeerde keelgat geschoten van heel wat melkveehouders. “Net op een moment dat de melkprijs zwaar onder druk staat omdat het aanbod de vraag overtreft, komt de supermarktketen met deze uitleg. Shame on you, Lidl”, is maar één van de vele commentaren op sociale media. Volgens Lidl is dit het gevolg van de exponentiële stijging van de vraag naar melk waardoor de stock in een mum van tijd uitverkocht was. “De ongelukkige en foute klantencommunicatie in de winkel werd intussen verwijderd”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt.

Wie vandaag naar Lidl melk ging kopen, zag in de zuivelrayon een bord staan met volgende tekst: “Er is tijdelijk geen Belgische melk verkrijgbaar. Maar geen nood: Lidl biedt melk van Duitse oorsprong aan, met dezelfde kwaliteit. Je Lidl-team.” Deze boodschap naar de klanten van de supermarktketen werd intussen al massaal gedeeld op Facebook en Twitter en er kwamen heel wat reacties uit landbouwmiddens.

Dat hoeft niet te verwonderen, want de zuivelsector trok eind maart al aan de alarmbel omdat een deel van de afzet is weggevallen als gevolg van de coronacrisis. “Door de moeilijke export en het wegvallen van de horeca kan er minder melk gevaloriseerd worden en dat komt ook tot uiting in de zuivelnoteringen die behoorlijk gedaald zijn”, liet de Belgische federatie van de Zuivelindustrie (BCZ) weten. Daardoor is ook de melkprijs sterk onder druk komen te staan.

Dat op een moment dat het aanbod groter is dan de vraag, een Belgische supermarktketen met de mededeling komt dat er Duitse melk wordt aangeboden omdat er tijdelijk onvoldoende Belgische melk is, doet dan ook de wenkbrauwen fronsen. Sommigen zien er complotten in van Lidl om de druk op de zuivelsector te verhogen voor de komende prijsonderhandelingen. “Fake news!”, “Lidl wil de Belgische boeren uitmelken” of “Een kaakslag voor de Belgische landbouwers”, zijn maar enkele van de felle reacties die er komen.

“In tegenstelling tot wat de affiche zegt, is het door een gebrek aan vulcapaciteit in het productieproces, dus bij het verpakken van de melk”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl. “Daarom hebben we tijdelijk voor een aantal winkels buitenlandse melk in ons assortiment. Binnen enkele dagen zal er voldoende Belgische melk verpakt zijn, vanaf dan verkopen we opnieuw in alle filialen 100% Belgische weidemelk”, benadrukt ze.
 
Ook de landbouworganisaties merkten de communicatie van Lidl op en reageerden verontwaardigd. ABS-voorzitter Hendrik Vandamme vindt het onbegrijpelijk dat Lidl geen melk in België kan vinden op dit moment. "Bij mijn weten is er meer dan genoeg melk bij de Belgische melkveehouders. Blijkbaar alleen een probleem bij Lidl, want er is zeker genoeg beschikbaar", tweette hij.
 
Boerenbond bevroeg zich onmiddellijk bij de supermarktketen. “Het zou om een capaciteitprobleem gaan bij de Belgische leverancier van Lidl. Belgische zuivelfabrieken, tijd om een tandje bij te steken. Come on, #foodheroes!”, klinkt het in een bericht op Twitter. Groene Kring vindt het bijzonder pijnlijk dat de melk, net nu de prijzen dalen, in de keten blijft steken. “We roepen de zuivelfabrieken en Lidl dan ook op om deze situatie snel recht te zetten”, aldus de vereniging voor jonge landbouwers.

Iedereen wijst erop dat de melkveehouders ondanks deze coronacrisis wel aan de slag blijven. “Dat doen ze 365 dagen op 365, zeven dagen per week, 24 uur per dag. Constant staan ze paraat om het beste van zichzelf te geven en hun veestapel te verzorgen. Ondanks de vele investeringen die melkveehouders doen in duurzame technieken produceren ze op dit moment met verlies en toch worden de koeien – met passie – verder verzorgd. Dat verdient respect. Als ik dan zie wat jullie vandaag afficheren, Lidl, dan bloedt mijn hart”, reageert onder meer de Oostkampse burgemeester Jan Dekeyser in een lange Facebook-post.  

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek